KLM scherpt klimaatdoelen aan, Greenpeace blijft sceptisch
KLM gaat zijn uitstoot van CO2 zodanig terugbrengen dat de luchtvaartmaatschappij aan de klimaatdoelen van Parijs voldoet. De onderneming sluit zich daartoe, net als zusterbedrijf Air France en moederconcern Air France-KLM, aan bij het zogeheten Science Based Targets-initiatief (SBTi). Dat is een organisatie die bedrijven helpt een traject vast te stellen waarmee ze voldoende doen om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graad Celsius, op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten. Milieuactivisten blijven kritisch op de luchtvaartmaatschappij.
KLM denkt de klimaatdoelen te kunnen halen door zuinigere vliegtuigen te kopen en duurzamere vliegtuigbrandstoffen te gebruiken. Verder in de toekomst zou het bedrijf elektrische vliegtuigen of vliegtuigen die op waterstof vliegen kunnen gaan inzetten. Uiteindelijk denkt KLM dat een nieuwe generatie vliegtuigen, zoals de Flying V, soelaas biedt. Dat laatste toestel ontwikkelt KLM samen met de TU Delft.
De specifieke SBTi-doelen worden nog opgesteld. Tot die tijd blijft KLM toewerken naar de huidige doelen voor het terugbrengen van de CO2-uitstoot in 2030. Die bestaan uit het terugbrengen van de CO2-uitstoot van zijn vluchten met 15 procent ten opzichte van 2005. De grondoperaties moeten in 2030 helemaal klimaatneutraal zijn.
Greenpeace is niet onder de indruk van de aangekondigde klimaatstappen. Die richten zich naar de smaak van de milieuorganisatie te veel op het verminderen van de CO2-uitstoot per passagier. Als die minder wordt, betekent dit niet automatisch dat de totale uitstoot ook daalt. Zo is de kans groot dat KLM de komende jaren steeds meer passagiers de wereld over vliegt, stipt een woordvoerster aan. „Alsof je een minuutje korter gaat douchen, maar wel ineens twee keer per dag. Iedereen snapt dat je zo niet bespaart.”