Facebook zet in op nieuwe 3D-wereld
Facebook wil miljarden investeren in virtual reality en de metaverse, een nieuwe virtuele 3D-wereld. Dat maakte het socialemediabedrijf maandag bekend tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers.
In de metaverse komen sociale media, spellen en webwinkels samen, waarbij gebruikers die wereld niet meer hoeven te verlaten.
Het belang dat Facebook hecht aan deze nieuwe activiteiten komt onder meer tot uiting in de opzet van twee divisies: één voor socialemediadiensten als Facebook en WhatsApp en één voor de metaverse en virtual reality.
Het bedrijf maakt mogelijk later deze week een nieuwe naam bekend, zodat er minder nadruk komt te liggen op het sociale medianetwerk waar Facebook ooit mee begon, en wat nu nog slechts een onderdeel van het bedrijf is.
Facebook heeft in het derde kwartaal van 2021 een omzet geboekt van 29 miljard dollar. Analisten gingen uit van bijna 35 miljard dollar aan omzet in het lopende kwartaal. De winst steeg met 17 procent tot 9,2 miljard dollar. Die winsten steekt Facebook niet alleen in uitbreiding van zijn activiteiten. Het bedrijf gaat ook 50 miljard dollar aan eigen aandelen inkopen.
De investeringen van het bedrijf gaan hard omhoog. Dit jaar bedragen die nog 19 miljard dollar, omgerekend ruim 16 miljard euro. Volgend jaar wordt dat tussen de 29 miljard en 34 miljard dollar. De operationele winst zal daardoor met 10 miljard dalen.
De investeringen moeten worden gedragen door de socialemediatak, die voor zijn inkomsten grotendeels afhankelijk is van reclame. De omzet daarvan steeg weliswaar met een derde, maar kwam lager uit dan waar analisten op hadden gerekend.
Volgens Facebook is dit een gevolg van de verscherpte regels van Apple in zijn besturingssysteem iOS. De apps van Facebook moeten gebruikers daar nu expliciet om toestemming vragen om hen uitgebreid te mogen volgen. Eerder stemden gebruikers impliciet in en moesten ze actief op zoek naar een instelling om dat te wijzigen.
Advertenties
Facebook merkt, net als andere socialemediabedrijven, dat een deel van de gebruikers die toestemming niet meer geeft. Daardoor kan het bedrijf minder gegevens leveren aan adverteerders, die daarop minder willen betalen voor reclame. Facebook lobbyde al voor de wijziging tegen de plannen van Apple.
Het aantal dagelijks actieve gebruikers op Facebook steeg nog wel, maar met 6 procent op jaarbasis was de groei kleiner dan de afgelopen jaren. Het socialemediabedrijf heeft, als ook Instagram en WhatsApp meegerekend worden, dagelijks ruim 2,8 miljard actieve gebruikers.
Facebook ligt de laatste tijd onder vuur omdat het verweten wordt niet genoeg te doen tegen desinformatie. Onlangs kwam Frances Haugen, een oud-medewerker van Facebook, naar buiten met haar verhaal en een reeks interne documenten. Zij zegt dat het bedrijf winstbelang boven publieke veiligheid stelt.
Eerder, in 2018, kwamen Facebook en baas Mark Zuckerberg ook al zwaar onder vuur te liggen omdat het bedrijf persoonsgegevens van 87 miljoen gebruikers deelde met het Britse databedrijf Cambridge Analytica. Die gegevens zouden later zijn misbruikt in campagnes voor het Brexitreferendum en de Amerikaanse presidentsverkiezingen.
Zuckerberg moest zich hiervoor in 2018 verantwoorden tegenover het Europees Parlement en het Amerikaanse Congres. Hij wijst graag op de verbindende rol van Facebook, terwijl critici het bedrijf ervan verdenken regelmatig partijen en groepen tegen elkaar op te zetten, zoals in het Brexitreferendum.