Recensie: Actueel boek over Sweelinck
Het moest er wel komen dit jaar: een nieuw boek over leven en werk van Jan Pieterszoon Sweelinck (1561-1621). Nederlands grootste componist, wiens 400e sterfdag we herdenken, verdient zo’n actuele monografie. En musicoloog dr. Pieter Dirksen, die in 1996 promoveerde op de klavierwerken van Sweelinck, is de aangewezen persoon om zo’n boek te schrijven.
Voor een groot deel bevat ”Jan Pieterszoon Sweelinck, de Orpheus van Amsterdam” materiaal dat Dirksen eerder schreef voor de integrale opname van Sweelincks muziek in ”Het Sweelinck Monument” (23 cd’s in 8 boeken). Die teksten zijn geüpdatet en met veel illustraties verlucht. Nieuw is een hoofdstuk over het leven van Sweelinck, waarin Dirksen onder andere beargumenteert dat de componist toch echt in 1561 en niet in 1562 moet zijn geboren. Boeiend is de beschrijving van een schilderij van Pieter Lastman uit 1618 waarop een muziekgezelschap in de Oude Kerk in Amsterdam is te zien waarin ook Sweelinck zou figureren. Was de componist de opdrachtgever? Intrigerend is ook het hoofdstuk waarin Dirksen het werk van schilder Gerrit Pieterszoon –broer van– bespreekt en met de hypothese komt dat het bekende anonieme portret van Sweelinck uit 1606 niet van Gerrits hand kan zijn maar dat het weleens om een vroege Frans Hals zou kunnen gaan. Daar moeten kunstkenners zich nog maar eens over uitspreken.
Wie benieuwd is naar de actuele inzichten rond Sweelinck kan niet om dit boek heen.
Jan Pieterszoon Sweelinck, de Orpheus van Amsterdam, Pieter Dirksen; uitg. Caecilia; 250 blz.; € 29,-; bestellen: www.pieterdirksen.nl