Altaarstuk ”Lam Gods” geeft nieuw geheim prijs
Het vijftiende-eeuwse altaarstuk ”Lam Gods” in de Gentse Sint-Baafs-kathedraal is veel meer het werk geweest van kunstenaar Hubert Van Eyck dan eerder werd gedacht.
Het lam en veel van de figuren eromheen stonden al in de verf toen Hubert het schilderwerk aan zijn jongere broer Jan moest laten. De ontdekking werd gedaan tijdens de restauratie van het Vlaamse renaissance-meesterwerk. Onderzoekers zetten een röntgenapparaat in en concludeerden dat Hubert niet alleen het ontwerp schetste, maar ook andere figuren schilderde. Met deze kennis kunnen onderzoekers op zoek naar meer sporen van Hubert.
Dat het altaarstuk geschilderd is door Hubert en Jan Van Eyck was wel bekend. Maar naar het aandeel van de mysterieuze Hubert was het gissen. Van zijn leven weten we weinig en we kennen ook geen enkel ander werk dat zeker van zijn hand is.
Enkele dichtregels op het houten raamwerk van het Lam Gods gaven al wel prijs dat „Hubert Van Eyck, een groter man werd nooit gevonden” even voor zijn dood in 1426 „dit werk aanvatte”. Broer Jan, „de tweede in de kunst, voltooide die zware taak” in 1432. Wat voortkomt uit de verbeelding en het penseel van Hubert en wat uit die van Jan bleef eeuwenlang een raadsel.
Onderzoekers zetten tijdens de restauratie onder meer een röntgenapparaat in en concluderen nu dat Hubert niet alleen het ontwerp schetste, maar dat ook meerdere figuren door hem zijn geschilderd. Sommige zijn hooguit wat door Jan bijgewerkt.
De schilderstijlen van Hubert en Jan verschilden danig, merkten de onderzoekers op. Nu ze Huberts hand beter kennen, kunnen ze mogelijk meer werken aan hem toeschrijven.
Het altaarstuk werd in de loop van de eeuwen onder meer in stukken gezaagd, overschilderd en deels gestolen. Een van de panelen is nog zoek.