Zware kritiek VVD op minister Peijs
In de Tweede Kamer heeft VVD’er Hofstra woensdag fel uitgehaald naar minister Peijs van Verkeer. Het VVD-kamerlid verweet de bewindsvrouw bij herhaling politieke onhandigheid en gebrek aan visie en daadkracht.
De kritiek was zo hard dat diverse kamerleden Hofstra vroegen of hij het vertrouwen opzegt in de bewindsvrouw. Volgens Hofstra is dat niet zo. „Ik heb het woord vertrouwen of wantrouwen niet gebruikt.”
CDA’er Van Hijum, partijgenoot van de minister, ziet in de aanvallen van zijn VVD-collega wel degelijk „een soort motie van wantrouwen.” Hij noemde dat onacceptabel. Peijs raakte niet onder de indruk van Hofstra’s tirade. Ze merkte koeltjes op dat zij van veel kanten kritiek had gehoord.
Een van die kritiekpunten leidde tot een opmerkelijke motie over rekeningrijden van PvdA en VVD, die kan rekenen op een kamermeerderheid. Het voorstel vraagt de regering nog deze kabinetsperiode daadwerkelijk te beginnen met het beprijzen van het autorijden. Peijs heeft zich altijd verzet tegen een spoedige kilometerheffing. Toch ging ze met het voorstel van de Kamer akkoord.
De minister trok plotseling ook geld uit voor een spoortunnel in Delft waardoor het huidige spoorviaduct dwars door de stad kan verdwijnen. Dat wil de Kamer graag, maar Peijs vond de tunnel eerder overbodig. De benodigde 344 miljoen euro betaalt de bewindsvrouw met meevallers uit de aanbestedingen voor de Betuweroute.
De minister vroeg verder de Kamer geen overhaaste stappen te nemen in de strijd tegen de files. Allerlei voorstellen om daarvoor geld weg te halen bij bijvoorbeeld het onderhoud van het spoor, wees zij af.
Aan de ChristenUnie liet Peijs schriftelijk weten dat zij de snelheid van treinen op het hoofdrailnet niet wil verhogen naar 200 kilometer per uur. Dat zou slechts een beperkte tijdwinst opleveren, aldus de bewindsvrouw. Er is volgens haar ook geen verband tussen het aantal verkeersdoden en de staat van het onderhoud van de wegen. Tegen de SGP, die zich sterk maakte voor de binnenvaart, zei Peijs dat daarvoor 10,4 miljard euro beschikbaar is in de ”Nota Mobiliteit”. „Dat is groot geld.”