Hoofdstad vecht voor toppositie toerisme
Amsterdam gaat de komende jaren de strijd aan met andere steden om ervoor te zorgen dat de stad in de toptien van Europese toeristensteden blijft staan. Dat is nodig gezien de snel groeiende concurrentie van steden in Oost-Europa.
Het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) presenteerde woensdag plannen voor laten groeien van het aantal overnachtingen tot 2008 met 8 procent en het bevorderen van het aantal congressen in de stad. De hoofdstad staat nu op plaats zeven in de ranglijst van Europese steden.
Het ATCB, de vroegere VVV, pleit onder meer voor extra promotie, investeringen in bijvoorbeeld musea en andere toeristische attracties en evenementen, en voor uitbreiding van de hotelcapaciteit. Behalve de Hermitage Amsterdam wil het toerismebureau onder meer een uitkijktoren, een watermuseum en een maandelijkse cultuurnacht realiseren.
Bezoekers moeten de komende jaren niet alleen een reden krijgen om naar Amsterdam te reizen, maar ook om regelmatig terug te komen, stelt het ATCB. Daarbij moet hard worden gewerkt aan het imago van de hoofdstad als cultuurstad, grachtenstad en ontmoetingsstad.
Ieder jaar kiest het toerismebureau een thema om de stad te promoten. In 2005 is dat ”Amsterdam, stad aan het water” en in 2006 ”Rembrandt 400”. Voor de zakelijke markt richt het ATCB zich op risicospreiding en stabiele markten. Daarnaast wil het meer middelgrote congressen trekken in plaats van één of twee zeer grote.
Met name toeristen uit Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en de Verenigde Staten overnachten in Amsterdam. Het toerismebureau wil zich de komende jaren meer gaan richten op landen zoals Tsjechië, Polen, China en Japan. De eerste twee landen bieden perspectieven omdat ze net zijn toegetreden tot de Europese Unie en de Chinezen komen sinds kort gemakkelijker aan een visum. Het ATCB verwacht dat het aantal Chinese toeristen zal groeien met 20 tot 30 procent.
Amsterdam gaat verder de komende jaren nauwer samenwerken met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) om de hoofdstad te promoten.