Koreaanse promovendus Changyun Choi: Bavinck is breder en dieper dan Calvijn
Herman Bavinck wordt vaak gezien als een simpele volgeling van Calvijn, maar hij is meestal breder en dieper, ontdekte de Koreaanse promovendus Changyun Choi. „Hij bouwt bruggen naar de moderne wereld en is zeker ook relevant in een Aziatische context.”
Choi promoveerde vrijdag online aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn op het proefschrift ”Herman Bavinck and John Calvin on the Doctrines of the Trinity and the Image of God: A Comparison”. Het is een gedetailleerd proefschrift waarin de promovendus de overeenkomsten en de verschillen van beide theologen nauwgezet in kaart brengt. Het gaat vooral om de relatie tussen de Drie-eenheid en de mens als het beeld van God, zo legt Choi vanuit zijn woonplaats Seoul uit. Hij is een van voorgangers van de presbyteriaanse Saeseoul Church.
Choi: „Calvijn en Bavinck stelden beiden dat God een fundamenteel mysterie blijft, terwijl Hij tegelijk kenbaar is. Toch zijn er accentverschillen. Calvijn benadrukte dat God alleen kenbaar is door middel van het Woord en door Christus als de Middelaar. Hij geeft meer ruimte voor de aanpassing van God aan het begripsvermogen van de mens. Calvijn hield zich dicht bij de Schrift, beducht als hij was voor speculatieve gedachten. Bavinck geeft meer systematische aandacht aan de leer van de Drie-eenheid door een algemene theologische onderbouwing te geven voor het kennen van God in de moderne tijd en de plaats van de mens daarin. Hij wilde christenen vooral toerusten tot een christelijke wereldbeschouwing,”
Beelddrager
Bavincks visie op het beeld van God wijkt af van Calvijns opvattingen. Choi: „Terwijl Calvijn de mens als dráger ziet van het beeld van God, stelt Bavinck dat de mens het beeld van God ís. Terwijl Calvijn feitelijk alleen in de ziel het beeld van God ziet, past Bavinck het beelddrager-zijn van de mens toe op de gehele persoon, ziel én lichaam. Calvijn is beducht om het goddelijke en het schepselmatige te vermengen.”
Choi vindt dat Bavinck daarmee het wezen van de mens rijker uitdrukt dan Calvijn. „Bavinck heeft meer oog voor de afspiegeling van de Drie-eenheid in de mens en traceert de goddelijke oorsprong van de mens dieper dan Calvijn.”
Zowel Calvijn als Bavinck stelt dat het beeld van God totaal verdorven is door de zonde. Bavinck heeft daarbij meer oog voor de doorwerking ervan in de samenleving en de gehele mensheid. Choi: „Er zijn niet alleen individuele zonden, maar ook universele en maatschappelijke zonden omdat de gehele mensheid ligt onder de schuld en straf van de zonde. Ook in dit opzicht denkt Bavinck breder.”
Korea
Calvijns theologie heeft vanaf het begin van het protestantisme in Korea een beduidende rol gespeeld in de Koreaanse kerken, stelt Choi. „Calvijn is een van meest geliefde theologen aan Koreaanse seminaries geweest die de kerken beschermd heeft tegen de liberale en moderne theologie. Dat geldt ook voor Bavinck. Na de vertaling van diens ”Gereformeerde Dogmatiek” in het Koreaans staan veel theologen en studenten meer dan ooit open voor diens theologie. Veel andere werken van hem worden nu vertaald en dat gaat maar door. Bavinck behoort samen met Kuyper tot de architecten van het neocalvinisme. Ik lees Bavinck liever dan Kuyper. Hij is niet zo antithetisch als Kuyper en is in staat om de theologie van Calvijn ook voor de Aziatische cultuur relevant te maken.”