Kerk & religie

Met catechisanten de kruisweg langs

Kerkelijk centrum Open Hof in Rotterdam-Ommoord hangt veertien moderne staties op die samen de kruisweg van Jezus vormen. Voor het eerst neemt een protestantse kerk hier een rooms-katholieke gewoonte over, aldus ds. Wim in ’t Hout.

Eunice Hoekman-van 
Stuijvenberg​
16 September 2021 16:00
Kruiswegstatie. beeld Open Hof Rotterdam-Ommoord
Kruiswegstatie. beeld Open Hof Rotterdam-Ommoord

Is dit echt de eerste kruisweg in een protestantse kerk?

„Er zijn in kerken wel eens tijdelijk kruiswegstaties of onderdelen van een kruisweg opgehangen, bijvoorbeeld op Goede Vrijdag. Maar een permanente kruisweg die het hele jaar functioneert, ben ik bij protestanten nog nooit tegenkomen. Het lijkt echt een novum te zijn. De staties zijn gemaakt door theoloog en kunstenaar Anne-Marie van der Wilt. Zondag worden ze ingewijd.”

17504137.JPG
Ds. Wim in 't Hout. beeld eigen foto

Is het initiatief genomen door uw protestantse gemeente of door de rooms-katholieke parochie met wie u de ruimte deelt?

„Al vijftig jaar maken twee geloofsrichtingen gebruik van het gebouw dat midden in een winkelcentrum ligt. We houden ook samen oecumenische diensten. Mensen met een rooms-katholieke achtergrond weten dat je in iedere rooms-katholieke kerk een kruisweg tegenkomt en dat de afbeeldingen zich concentreren op het lijden van Christus. In ons kerkgebouw hing er geen, en dat viel sommige protestanten op. Wat betekent nu zo’n kruisweg en wat kan je ermee? Het begin van een bezinningsproces.”

Wat was de uitkomst daarvan?

„De traditionele kruisweg belicht Jezus van Palmpasen tot aan Zijn dood. Wij wilden de aandacht voor Jezus’ weg niet beperken tot Goede Vrijdag. Het gaat om heel Zijn levensweg, die als het goed is verbonden is met de onze. Hoe kun je die verbinding nu beter leggen dan door thema’s uit de kruisweg uit te beelden, niet op de traditionele manier, maar op een manier die het hele jaar door uitnodigt tot reflectie. De opstanding hoort daar wat ons betreft bij, evenals een icoon over Maria, over wie de Bijbel zegt dat er een zwaard door haar ziel zou gaan.”

Past zo’n kruisweg wel in de protestantse woordcultuur?

„We weten ons volop onderdeel van de reformatorische traditie. Het is niet de bedoeling om de staties zelf te aanbidden of te verafgoden. In de teksten die bij de afbeeldingen staan, zijn Bijbelverhalen en verwijzingen naar de Bijbel te vinden. Het gaat uiteindelijk om het Woord van God, zodat mensen hun eigen leven gaan zien in Gods licht en de weg die Hij ging met Jezus Christus.

Het idee is dat ik met catechisanten, maar ook met ouderen, langs die staties loop, waarbij ze in contact komen met beelden en verhalen uit de Bijbel én met hun eigen verhaal. We willen graag dat toeschouwers deelnemers worden.

Er is gekozen voor eigentijdse staties met thema’s die mensen van nu aanspreken, zoals miskenning, verraad, kruisdragen, gebrokenheid en eenzaamheid. Hoe eenzaam ging Jezus Zijn weg! Juist in coronatijd is dat een herkenbaar thema.”

Komen de thema’s zonde en verzoening ook aan bod?

„Die onderwerpen zijn impliciet verwerkt in de thema’s berouw, veroordeling en verloochening. Mensen reflecteren in de kruisweg juist op onvolkomenheden of breuklijnen in hun leven. Genesis 3 is niet een verhaaltje van lang geleden, maar komt dagelijks terug in onze oermenselijke ervaringen. Dat is wat de thema’s verbeelden en verwoorden.”

Ds. Wim in ’t Hout over de kruiswegstaties in zijn kerk

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer