Air France-KLM boekt goed resultaat na fusie
De fusie van Air France en KLM tot één Europees luchtvaartbedrijf verloopt voorspoediger dan verwacht.
De nieuwe luchtvaartcombinatie maakte woensdagmorgen in Parijs bekend in de eerste helft van het gebroken boekjaar 2004-2005 een nettowinst van 296 miljoen euro te hebben geboekt. In dezelfde periode vorig jaar behaalde het bedrijf nog een winst van 189 miljoen euro. De omzet steeg van 8,7 miljard euro vorig jaar naar 9,5 miljard in 2004.
Air France en KLM zijn begin mei samengegaan. De luchtvaartcombinatie schrijft de goede resultaten vooral toe aan deze fusie. De verwachte fusievoordelen tot 2008 zijn vanmorgen bijgesteld van 480 naar 580 miljoen euro. In het eerste jaar heeft het bedrijf 90 miljoen euro voordeel geboekt, terwijl was gerekend op 65 miljoen. De kostenbesparingen zijn onder andere mogelijk door een ineenschuiving van de routenetwerken en de onderlinge verkoop van tickets.
KLM spint vooralsnog het meeste garen bij het samengaan van de twee maatschappijen. Het Nederlandse onderdeel van de combinatie heeft toegang gekregen tot een grote Franse thuismarkt.
De fusievoordelen bieden een compensatie voor de sterk gestegen brandstofkosten, aldus financieel topman P. Calavia vanmorgen. Air France-KLM heeft voor de rest van het jaar door de hoge olieprijzen de verwachtingen voor het uiteindelijke bedrijfsresultaat naar beneden moeten bijstellen.
De kosten voor kerosine zijn dit jaar met 54 procent gestegen. De maatschappijen proberen de kosten in de hand te houden door vooraf brandstof in te kopen. Desondanks was Air France-KLM bijna 33 procent meer aan kerosine kwijt, op een totaal van 1,2 miljard euro.
Het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar vervoerde de luchtvaartcombinatie 7,7 procent meer passagiers. Het bedrijf schroefde de capaciteit met 6,5 procent op.