Philips zet zwaar in op nieuwe producten
Philips wil de komende jaren tussen de 250 en 350 miljoen euro aan omzet binnenhalen met nieuwe producten op het terrein van gezondheid en welzijn. Daarnaast wil het electronicaconcern omzetgroei realiseren via overnames.
Deze inspanningen moeten over vier jaar leiden tot een omzet van 1 miljard euro van het nieuwe onderdeel Health & Wellness van de divisie huishoudelijke apparaten en persoonlijke verzorging (DAP), aldus DAP–directeur H. van Splunter dinsdag. Health & Wellness werd in september door Philips–topman G. Kleisterlee geïntroduceerd als nieuw speerpunt. Het onderdeel brengt momenteel onder meer hartdefibrillatoren voor thuisgebruik aan de man.
Bij de introductie zei Kleisterlee nog dat de 1 miljard euro omzet in drie jaar tijd moest worden gehaald. Dat was een vergissing, gaf Van Splunter dinsdag aan. De doelstelling is een omzet van 750 miljoen over drie jaar en van 1 miljard euro over vier jaar.
Bij overnames wordt alleen gekeken naar bedrijven die groeipotentie hebben en winstgevend zijn. „We zijn zeer zorgvuldig in ons acquisitiebeleid. Wij hebben geen haast”, zei de DAP–directeur.
Van Splunter wilde geen concrete voorbeelden geven van nieuwe gezondheids– en welzijnsproducten. Alles is mogelijk, van intelligente fitness– tot massageapparatuur, zei hij.
DAP leidde tot drie, vier jaar geleden nog een min of meer kwakkelend bestaan. Inmiddels is er, in de woorden van Van Splunter, meer ’schwung’ in de tent gekomen. Niet in de laatste plaats door de succesvolle introductie van het koffiezetapparaat Senseo, waarbij Philips samenwerkt met Douwe Egberts van Sara Lee.
In drie jaar tijd zijn er ongeveer zeven miljoen van verkocht. Nederland en België liepen van meet af aan goed, en nu breekt het apparaat ook door in Duitsland en Frankrijk. In de Verenigde Staten zijn er tot nu toe ongeveer een miljoen van verkocht. De komende jaren moet dat groeien naar zo’n vier tot vijf miljoen stuks.
Philips wil verder op de weg van samenwerking met partners bij de introductie van nieuwe producttoepassingen, het liefst met concerns die wereldwijd op hun terrein tot de marktleiders behoren. Zo heeft het concern in het Amerikaanse Procter & Gamble een partner gevonden voor de introductie van een nieuwe elektrische tandenborstel in de VS, waarbij de toevoer van tandpasta automatisch verloopt. Philips werkt momenteel verder samen met concerns als Unilever (strijkijzers) en Interbrew (biertaps).
Van Splunter merkte op dat dergelijke allianties met Philips ook voor de partners aantrekkelijk zijn. Douwe Egberts had bijvoorbeeld tot de introductie van de Senseo nog geen pak koffie in Duitsland verkocht, zei hij.
DAP verkoopt in 2004 naar eigen zeggen 77 miljoen producten, waaronder verder onder meer scheerapparaten en zonnebanken. Zowel voor DAP als voor de lichtdivisie geldt dat zij de komende jaren een solide bijdrage aan de winst van het hele concern blijven leveren, aldus Philips dinsdag.
In 2005 gaat het concern de investeringen in onderzoek en ontwikkeling, productontwikkeling en marketing opvoeren. Voor de lichtdivisie is een nieuwe koplamp voor auto’, die moet leiden tot meer veiligheid op de weg, een belangrijk product.
Het concern liet dinsdag verder weten de komende drie tot vier jaar 500 miljoen euro per jaar aan extra kostenbesparingen te kunnen realiseren bij ondersteunende diensten, zoals informatietechnologie, financiën en inkoop.