Consument wil Hollandse merken
Dure merken in de kledingbranche en in de technologie, zoals Calvin Klein, Diesel en Intel, verliezen in de waardering van de consument terrein aan lokale merken als Douwe Egberts, Appelsientje en Kruidvat. Vooral merken die voorzien in eerste levensbehoeften krijgen het grootste vertrouwen.
Dat blijkt uit een onderzoek van reclamebureau DDB Amsterdam onder 800 personen naar merkwaardering.
In de toptien van grootste merken in Nederland staan naast de genoemde drie ook de ANWB, Postbank, Blokker en Coca-Cola. Op de lijst van grootste stijgers staat, naast de merken JVC en Siemens, ook het Nederlandse Telfort. Tot de dalers behoren onder meer Seat, Fila, Pizzahut en Reebok.
De luxe merken hebben het zwaar te verduren. Ze hebben het meest te lijden van de economische malaise. „In tijden van recessie en maatschappelijke onzekerheid grijpen mensen terug op tastbare producten van eigen bodem”, meent Herberth Samsom van DDB Amsterdam. „Amerikaanse supermerken hebben hun glans verloren, terwijl lokale voedingsfabrikanten juist op veel steun kunnen rekenen.”
Het Amsterdamse reclamebureau is een onderdeel van Omnicom. Elke twee jaar is er een groot onderzoek naar de waardering van consumenten voor de merken. In totaal is de merkwaardering in 26 landen onderzocht; per land zijn minstens 800 mensen ondervraagd. In Nederland werden 450 merken tijdens het onderzoek bekeken.