Ahold Delhaize groeit zelfs ten opzichte van begin coronacrisis
Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft de omzet in het afgelopen kwartaal opnieuw weten op te voeren. Het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en bol.com verraste zichzelf daarmee omdat het tweede kwartaal van vorig jaar het begin van de coronacrisis vormde in Europa en Verenigde Staten. „Alle scholen en veel kantoren waren toen dicht en mensen kochten plotseling veel meer”, roept topman Frans Muller in herinnering. „We dachten niet dat we daar tegenop konden.”
Dat lukte wel, met een toename van de verkopen van 3 procent op basis van gelijkblijvende wisselkoersen. Dat had ook deels te maken met de overname van FreshDirect in de VS. Op vergelijkbare basis, dus alleen kijkend naar winkels die vorig jaar in het tweede kwartaal ook al open waren, bleef de omzet gelijk. In Nederland en België werd daarbij groei geboekt, in de VS was er een kleine krimp. Daar werden de coronamaatregelen niet alleen eerder versoepeld dan in Europa, maar werd vorig jaar ook meer gehamsterd.
Als de koersverschillen tussen de euro en de dollar wel werden meegenomen was er een afname van 2,4 procent, waardoor meteen duidelijk wordt dat de prestaties in de Verenigde Staten sterk waren. Ook breidde Ahold Delhaize het aantal afhaalpunten voor digitaal bestelde boodschappen daar flink uit.
Door de coronamaatregelen zijn de gewoontes van klanten veranderd, merkt Muller op. „Mensen hebben het thuis koken herontdekt.” Ook merkt het supermarktconcern dat er meer gezond voedsel wordt gekocht.
Een andere trend is de extra aandacht voor onlinewinkelen. Daar bleef het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en bol.com grote groei doormaken. De onlineverkopen zijn inmiddels goed voor ongeveer een tiende van de totale omzet van 18,6 miljard euro. Muller verwacht dat dit nog door kan groeien naar rond de 15 procent in de komende jaren.
Daarbij valt op dat in Europa het aandeel onlineverkopen flink hoger lag dan in de VS, al speelt daar ook de rol van bol.com in mee. Ondanks de toenemende aanwezigheid van Amazon op de Nederlandse markt heeft bol.com zijn marktaandeel de afgelopen periode juist vergroot. De webwinkel is al een tijdje winstgevend en heeft inmiddels 47.000 handelaren aan zijn platform gebonden, een toename van 3000.
Onder de streep bleef een winst over van 540 miljoen euro. Ahold Delhaize verhoogde verder de winstverwachtingen voor heel 2021. Het bedrijf denkt een hogere winstmarge te halen dan het eerder aangaf.