Laatste supermarkt stopt met ‘plofkip’
In Nederlandse supermarkten ligt uiterlijk eind 2023 alleen nog verse kip met ten minste één ster van het keurmerk Beter Leven in het schap.
Wakker Dier maakte woensdag bekend dat Boni dit als laatste heeft toegezegd. De actiegroep voert al negen jaar campagne om vlees van snelgroeiende kuikens –door Wakker Dier plofkippen genoemd– uit de Nederlandse winkels te krijgen.
Beter Leven is een keurmerk van de Dierenbescherming. Volgens Wakker Dier zijn de kippen van een ras dat langzamer groeit dan traditionele vleeskuikens. „Ook hun leefomstandigheden zijn beter: daglicht in de stal, meer ruimte en een overdekte uitloop naar buiten.”
Boni volgt volgens Wakker Dier het voorbeeld van Albert Heijn, Lidl, Jumbo, Plus, Aldi, Picnic, Coop, Dirk, Vomar, MCD, Boon’s Markt, DekaMarkt, Spar en Hoogvliet.
Supermarkten en de pluimveesector lanceerden in 2013 een gezamenlijk concept om het basisassortiment kippenvlees een hogere standaard te geven. Maar de Autoriteit Consument & Markt vond dat in strijd met het kartelverbod. Individuele supermarkten kwamen daarna met eigen varianten. Wakker Dier vond die niet ver genoeg gaan.
Boni-directeur Frank Klören bevestigt de overstapt naar Beter Leven. „Wij weten nu dat onze leverancier daadwerkelijk kan gaan leveren volgens het keurmerk. Wij hechten zeer aan het doen wat we zeggen richting onze klanten en hebben op die bevestiging gewacht.” Klören wijst ook op een andere kant: „Het label ziet voornamelijk toe op dierenwelzijn. Twee weken langer leven van de kip, hoe goed ook, betekent ook extra gebruik van water, extra CO2-uitstoot, extra mestproductie, extra gebruik van ruimte en meer stallen.”