Sleutelen aan bruggen en sluizen
De fietspaden van de John Frostbrug staan op zijn naam. Evenals de voetgangersbrug bij Venray. Hofman Sliedrecht werkt een kwarteeuw tussen bruggen en sluizen. „Natuurlijk hebben we wel concurrenten, maar het verschil is dat wij onderhoud zien als een van onze kerntaken, terwijl zij het als nevenactiviteit doen.”
Als achtjarig jongetje liep Danny Boer (1971) al te sleutelen in de loods van het bedrijf. En op locatie. Dat laatste stuitte wel eens op bezwaren van opdrachtgevers. Dus volgde hij de raad van zijn vader op om eerst zijn studie af te ronden.Na de mts werktuigbouw volgde Boer een studie bedrijfskunde aan de hts. Dat komt hem nu goed van pas, vooral omdat hij met ingang van het nieuwe jaar de algemene bedrijfsvoering op zijn bordje krijgt. Zijn vader treedt per dezelfde datum terug uit het bedrijf, terwijl zijn oom als technisch directeur aanblijft. Boer maakt sinds 1999 deel uit van de directie van het onderhoudsbedrijf.
„De onderneming is ontstaan, nadat mijn opa bij een grondverzetbedrijf aan de kant werd gezet als bedrijfsleider. Op 61-jarige leeftijd begon hij nog voor zichzelf, samen met mijn vader en mijn oom. Vanuit zijn huis en een garagebox.” Rijkswaterstaat werd in eerste instantie de belangrijkste opdrachtgever. Deze organisatie had een eigen onderhoudsdienst, maar door privatisering werd dat steeds meer uitbesteed. „Ze hebben er veel van geleerd, want ze waren eigenlijk vreemden in de branche.”
Het onderhoudswerk aan bruggen en sluizen kreeg dusdanige omvang dat er behoefte kwam aan uitbreiding, in personeel en materieel. De toename van de activiteiten betekende ook een ruimer werkterrein: behalve onderhoud verrichten ging Hofman zich ook toeleggen op inspectie, advisering en engineering. Het bedrijf verhuisde daarbij van de Molendijk naar industrieterrein Kerkerak, waar het beschikte over een directe aansluiting op de Sliedrechtse haven.
„Dat heeft als voordeel dat we de constructies die we hier maken zelf naar de plaats van bestemming kunnen transporteren. Neem bijvoorbeeld de voetgangersbrug in Venray of de fietspaden die we hebben gemaakt voor de John Frostbrug.”
Hofman Sliedrecht werkt tegenwoordig behalve voor RWS ook in opdracht van gemeentelijke en provinciale overheden. Bij elkaar zijn deze goed voor 80 procent van de omzet. Eenzelfde percentage van de werkzaamheden van Hofman zijn gerelateerd. Zo’n 60 procent van de werkzaamheden komt voort uit contracten, de rest door openbare aanbestedingen.
Hofman Sliedrecht zet zich niet alleen in voor onderhoud, maar neemt ook steeds vaker het ontwerp en de bouw van bruggen voor zijn rekening, inclusief de hydrauliek, mechanische en elektrische componenten. Verder heeft het bedrijf ook nieuwe producten ontwikkeld, zoals een afsluitboominstallatie of een montagewagen.
Met een afsluitboominstallatie kan een wegbeheerder drie banen van een snelweg in één keer afsluiten. Met de tweede kan men snel en efficiënt het onderhoud van de onderkant van een brug uitvoeren, met minimale overlast voor anderen. Een derde product uit eigen keuken is beseiningsmateriaal bij bruggen voor de scheepvaart, voorzien van een solarcel.
Een grote opdracht -de grootste in de 25 jaar dat het bedrijf bestaat- was het vernieuwen van het rijwielpad van de John Frostbrug in Arnhem. Hiermee was 2,2 miljoen euro gemoeid. Andere hoogtepunten waren: het vernieuwen van de Zwethbrug nabij Rotterdam, onderhoud van de Hartelkering en de Hartelsluis, inspectie van de Oosterscheldekering en onderhoud aan de Calandbrug.
Verder doet Hofman Sliedrecht het onderhoud van bruggen in de Vecht, die op termijn moeten worden gerenoveerd. Daarvan zal de bediening voortaan op afstand plaatshebben. Actueel is ook het werk aan de zeesluis van Muiden: achttien sluisdeuren en twee bruggen uithijsen, renoveren, de hydraulische aandrijfunits vernieuwen en de bewegingswerken vervangen.
Boer is tevreden. „We werken niet om een tweede huis aan te kopen of met speedboten rond te varen. Wat we verdienen, investeren we weer in mensen en middelen.” Hij houdt daarbij principieel vast aan de zondagsrust. „We zijn zeven dagen in de week bereikbaar, maar de calamiteitendienst komt alleen op zondag in actie als we ook het onderhoud aan de brug of de sluis hebben. En alleen als het niet anders kan.”