Economie

Rechter: Wibra mag personeel gemiste corona-uren laten inhalen

Winkelbedrijf Wibra mag personeel de uren laten inhalen die ze vanwege de coronapandemie niet hebben gewerkt. Volgens de rechter voldoet de winkelketen aan afspraken uit de cao en maakt vakbond FNV ten onrechte het verwijt dat Wibra niet als een goede werkgever handelt. De zaak draait om de regeling met betrekking tot zogeheten plus- en min-uren.

ANP
5 July 2021 11:13Gewijzigd op 5 July 2021 12:47

Wibra betaalt zijn personeel een vast loon per maand voor een afgesproken aantal uren per week. Het daadwerkelijke aantal gewerkte uren kan daar iets van afwijken, zowel hoger als lager, wat leidt tot de plus- en min-uren. Als gevolg van de coronamaatregelen bleven winkels van Wibra dicht en kon er minder worden gewerkt. Bij sommige medewerkers ligt het aantal gemiste uren door de winkelsluitingen hoger dan normaal.

FNV wilde voorkomen dat personeel uren moet inhalen omdat winkels vanwege coronamaatregelen gesloten moesten blijven. Verder zou Wibra volgens de vakbond misbruik maken van coronasteun van de overheid door werknemers de gemiste uren „gratis” te laten komen inhalen. Volgens de rechter zijn de subsidies gebruikt om de medewerkers die gedwongen thuis zaten hun volledige loon uit te betalen.

Toepassing van de cao-afspraken leidt er niet toe dat werknemers zich onbeperkt beschikbaar moeten houden voor het inhalen van de min-uren. „Het inroosteren gebeurt in goed overleg met de werknemer en er zijn grenzen aan het maximaal aantal uren dat ingehaald moet worden”, aldus de rechter. „Het gaat overigens slechts om 40 minuten per werknemer in de resterende 35 weken van 2021. Dat is niet onaanvaardbaar.”

Dat gemiddelde geeft volgens de vakbond een vertekend beeld. „Bij de FNV komen voorbeelden binnen van 40, 50 of meer dan 100 uur die medewerkers deze zomer moeten inhalen”, zegt FNV-bestuurder Linda Vermeulen. „Overigens zou 40 minuten op een contract van 21 uur per week ook al veel en onredelijk zijn voor mensen met een kleine arbeidsomvang en een laag loon.”

Vermeulen noemt de cao voor de winkelstraat „een van de slechtste cao’s van het land”. De vakbond heeft de collectieve arbeidsovereenkomst niet ondertekend. Volgens de rechter hadden de partijen die de cao in november hebben verlengd kritisch naar de materie van de niet-gewerkte uren moeten kijken. „Doordat de betrokken partijen dat niet deden, zitten werknemers nu met een hoge rekening”, aldus FNV. De vakbond bestudeert de uitspraak en bekijkt of er verdere juridische stappen genomen kunnen worden.

Wibra baalt van de „haatcampagne” van FNV. „We hebben veel boze e-mails ontvangen en op sociale media werden erg schadelijke berichten geplaatst als resultaat van de onjuiste pr van de FNV”, zegt een woordvoerder. Het bedrijf gaat in gesprek met individuele werknemers over hoe de min-uren kunnen worden ingehaald. Daarnaast gaat Wibra een deel van de opgebouwde min-uren kwijtschelden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer