„Alleen minder vliegen helpt klimaat”
Het kabinet verwacht voor de verduurzaming van de luchtvaart te veel van technische innovaties zoals vliegen op gebruikt frituurvet of op elektriciteit uit batterijen. Alleen door fors minder te vliegen kan de luchtvaart in Nederland een eerlijke bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen.
Dat is de boodschap van twee vooraanstaande wetenschappers in een rapport in opdracht van de Tweede Kamer, dat maandag is uitgekomen. „Alhoewel vliegtuigen continu beter worden, worden er geen technische verbeteringen voorzien die het klimaatprobleem bijtijds op kunnen lossen.”
Donderdag praat de Kamer voor het eerst in nieuwe samenstelling over de luchtvaart.
Joris Melkert (docent luchtvaarttechniek, TU Delft) en Paul Peeters (lector duurzaam transport en toerisme, Breda University) maakten een actuele versie van hun wetenschappelijke factsheet over de toekomst van de luchtvaart uit 2018.
Biokerosine
Aandacht voor innovaties zoals biokerosine is belangrijk, aldus beide wetenschappers, maar als je te veel de nadruk legt op tijdelijke oplossingen (biokerosine is niet per se duurzaam) is er minder aandacht voor oplossingen voor de langere termijn. „Internationale maatregelen zijn vooralsnog onvoldoende ambitieus en effectief om luchtvaartemissies wereldwijd binnen de Parijse doelstelling te kunnen houden.”
Een eenvoudige manier om de luchtvaart duurzaam te maken ontbreekt, zeggen de beide wetenschappers. Zij komen met een zwaar pakket van zeven mogelijke maatregelen, waaronder het sneller vervangen van oude vliegtuigen door schonere en stillere vliegtuigen.
Groei afremmen
De maatregel die het meeste zoden aan de dijk zet, is de groei van de wereldwijde luchtvaart sterk afremmen of tot stilstand brengen. Daarin kan Nederland een voorbeeldfunctie vervullen. „Afgezet tegen de wereldbevolking vliegt de Nederlander significant meer dan de gemiddelde wereldburger.”
Ook sterkere stimulansen om duurzamer te worden helpen, zowel in de vorm van nieuwe wetgeving als belastingen en maatschappelijke druk.
Coronaloonsteun
Luchtvaartmaatschappij KLM was in de afgelopen periode opnieuw de grootste ontvanger van coronaloonsteun. KLM was in de eerste drie maanden van dit jaar goed voor een kleine 217 miljoen euro aan NOW-steun. Daarnaast kreeg dochter Transavia ook nog eens 18,5 miljoen euro aan steun en KLM Catering Services kreeg 6,1 miljoen euro. KLM Cityhopper staat op de lijst voor een kleine 1,9 miljoen euro. Luchthaven Schiphol kreeg 25,2 miljoen euro aan loonsubsidie en TUI Airlines 7,8 miljoen. Reisorganisatie TUI Nederland was goed voor zo’n 11,1 miljoen euro.