Lange vlucht met één piloot in cockpit: straks wellicht realiteit
Een langeafstandsvlucht en maar één piloot in de cockpit. Over een paar jaar is dat misschien realiteit. De Hongkongse luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific werkt samen met vliegtuigfabrikant Airbus aan een project om dit naar verluidt al in 2025 mogelijk te maken voor vluchten met A350-toestellen.
Er zouden dan wel meerdere piloten aan boord zijn, maar die zouden als het vliegtuig eenmaal op bepaalde hoogte vliegt afwisselend rustpauzes kunnen nemen. Nu gebeurt dat laatste ook, maar omdat er twee piloten aanwezig dienen te zijn in de cockpit moeten er op lange vluchten vaak wel drie of vier piloten mee.
Het idee zou flinke besparingen voor de luchtvaart kunnen opleveren. Maar naar verwachting zullen toezichthouders dit alleen goedkeuren als heel zeker is dat de veiligheid niet in het geding komt. De goedkeuringsprocedure bij luchtvaartautoriteiten zou dus nog best lastig kunnen worden. Waarschijnlijk zal Airbus met veel technische snufjes moeten komen om allerlei mogelijke gevaren af te dekken.
Er is ook weerstand tegen het idee. Piloten zijn niet blij met het plan omdat er daardoor minder werk voor hen zou overblijven. „We hebben moeite om de gedachte te begrijpen”, zegt Otjan de Bruijn, hoofd van de European Cockpit Association (ECA) die Europese piloten vertegenwoordigt. Volgens hem zou de kostenbesparende aanpak tot grotere risico’s kunnen leiden.
Cathay Pacific heeft nog geen beslissing genomen of het daadwerkelijk met slechts één piloot in de cockpit wil gaan vliegen. Verder is Lufthansa als adviseur betrokken bij het project. De Duitse maatschappij zegt in de praktijk momenteel geen plannen te hebben om haar cockpitbeleid te wijzigen.