Minister: Nederlander leeft in het nu
„De verkiezing van Pim Fortuyn tot Grootste Nederlander zegt iets over de Nederlandse samenleving. Eigenlijk leeft men in het nu." Over de staat van het Nederlandse geschiedenisonderwijs valt uit de verkiezingsresultaten niets af te leiden, wil minister Van der Hoeven (Onderwijs) dinsdag maar zeggen.
„Fortuyn heeft de gevoelens van veel mensen vertolkt. Mensen kenden hem tijdens zijn leven, voor de andere kandidaten geldt dat niet", voegt de bewindsvrouw eraan toe.
P. Wester, voorzitter van de landelijke vereniging van geschiedenisleraren VGN, vindt de eerste plaats van Fortuyn meer een kwestie voor sociologen of psychologen dan voor geschiedenisleraren. „Als je inspeelt op onderbuikgevoelens, reageert de bevolking daarop. Met telefonades kun je er dan voor zorgen dat iemand als Fortuyn wint."
Over de kwaliteit van de geschiedenislessen zegt de overwinning van Fortuyn in zijn ogen dus niets. Hij komt genoeg scholieren tegen die wel degelijk het nodige opsteken in de geschiedenisles. Hij ontkent echter niet dat er altijd wat te verbeteren valt aan het geschiedenisonderwijs om te voorkomen dat de samenleving „een beperkt historisch geheugen" krijgt.
Erg gerust is hij daar niet op. Over de nieuwe plannen van minister Van der Hoeven voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs zijn de geschiedenisleraren niet erg te spreken. Geschiedenis komt samen met onder meer aardrijkskunde terecht in een nieuw zogeheten leergbied. Wester is bang dat vooral op het vmbo onderricht in historische zaken erbij in gaat schieten. Hij ziet nu al dat scholen de nieuwe basisvorming aangrijpen om te bezuinigingen door vakken samen te voegen. Geschiedenis is dan het kind van de rekening: er blijft niet veel meer van over dan een vak ’maatschappelijke vorming’, waarin niet echt ver teruggekeken wordt.
Leerlingen die in de bovenbouw wel opeens een klassieke geschiedenisles krijgen, komen dan in de problemen. Dat ze bij een historische verkiezing als de Grootste Nederlander niet veel verder komen dan Fortuyn, mag dan geen verbazing meer wekken. „Je kunt ieder zo dom maken dat je dit soort resultaten krijgt", verwoordt Wester de conclusie van de koffietafel dinsdagochtend op zijn school, het Twents Carmel College in Oldenzaal.
Een ding moet hij de uitzendingen rond de verkiezing van de Grootste Nederlander, met portretten van de genomineerden, nageven: het was ideale schooltelevisie geweest.