Schiphol blijft worstelen met geluidsnormen
Luchthaven Schiphol blijft worstelen met de geluidsnormen. De vertrekroutes vanaf de Polderbaan en de Zwanenburgbaan worden voor de derde keer tijdelijk aangepast om te voorkomen dat de vliegtuigen te dicht bij elkaar in de buurt komen. Daardoor loopt de luchthaven een verhoogd risico om de geluidsnormen te overschrijden.
Directeur G. Kroese van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) deelde dat maandag mee. De Zwanenburgbaan en de nieuwe vijfde start- en landingsbaan (Polderbaan) liggen parallel aan elkaar. Schiphol en de luchtverkeersleiding gingen ervan uit dat vliegtuigen tegelijk konden opstijgen. Maar direct na de ingebruikname van de Polderbaan ging het mis. De vliegtuigen kwamen te dicht bij elkaar in de buurt, waardoor potentieel gevaarlijke situaties ontstonden. Dat had te maken met bijvoorbeeld harde zijwind of onnauwkeurige navigatieapparatuur in de vliegtuigen.
Om risico’s te vermijden, paste de luchtverkeersleiding al twee keer de vertrekroutes aan. Bij de laatste aanpassing (op 15 april) kregen Spaarndam, Zwanenburg en Halfweg veel meer last van vliegtuiglawaai dan aanvankelijk was beloofd. Het protest was heftig.
De luchtverkeersleiding heeft daarom besloten voor de derde keer de vertrekroutes te veranderen. Toestellen die opstijgen vanaf de Polderbaan, vliegen vanaf 25 november rechtdoor, waardoor de inwoners van Spaarndam minder overlast hebben. Vanaf de Zwanenburgbaan buigen de vliegtuigen meteen naar rechts af.
Door deze correctie overtreedt Schiphol mogelijk dit jaar (in de luchtvaart loopt dat van 1 november tot en met 31 oktober het volgende jaar) de geluidsnormen voor de Zwanenburgbaan. LVNL en de luchtvaartsector proberen te voorkomen dat Schiphol te veel lawaai produceert. Kroese: „Het is nu nog niet duidelijk of we inderdaad de normen overschrijden. Dat hangt onder meer af van het weer en van de samenstelling van de vliegtuigvloot.”
De luchtverkeersleiding zoekt nog naar een permanente oplossing voor het probleem van het parallel starten. Daarvoor zijn wel technische middelen nodig die nu niet voorhanden zijn. Kroese verwacht dat in de zomer volgend jaar een structurele oplossing mogelijk is. Dat moet tevens voorkomen dat Schiphol de geluidsnormen overschrijdt.
De Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) is blij dat Spaarndam, Zwanenburg en Halfweg minder overlast zullen hebben. Daar staat volgens een woordvoerster wel tegenover dat inwoners van Lijnden meer last van lawaai krijgen. LVNL heeft voor de minst slechte optie gekozen, aldus de CROS.