Economie

Consumentenbond noemt Transavia ‘minst flexibele’ vliegmaatschappij

De Consumentenbond noemt luchtvaartmaatschappij Transavia een stuk minder flexibel dan andere vliegmaatschappijen als het gaat om het wijzigen of annuleren van vliegtickets. De bond zocht uit hoe soepel vijftien Europese luchtvaartmaatschappijen zich opstellen bij wijzigingen of annuleringen.

ANP
27 May 2021 07:14Gewijzigd op 27 May 2021 10:22

Als de aanbieder annuleert, moet deze de kosten van het ticket binnen 7 dagen terugbetalen. Als consumenten annuleren, kunnen luchtvaartmaatschappijen zelf bepalen hoe ze hiermee omgaan, aldus de bond die vindt dat consumenten die omboeken of annuleren vanwege een plotseling negatief reisadvies of verplichte quarantaine bij aankomst, niet op hoge kosten moeten worden gejaagd.

De meeste luchtvaartmaatschappijen zijn sinds corona juist flexibeler geworden, aldus de Consumentenbond. „Zo kunnen consumenten bij Air France en KLM tot de dag van vertrek elk ticket kosteloos omboeken of annuleren en hun geld terugvragen. En ook de meeste prijsvechters stellen zich flexibel op. Bij Pegasus kunnen klanten tot 2 uur voor vertrek hun reis nog gratis wijzigen door van het ticket een zogenoemd open ticket te maken. Het ticket staat dan ‘on hold’ en de reiziger geeft pas later een nieuwe reisdatum door. Bij Eurowings kunnen klanten zelfs tot 40 minuten voor vertrek hun reis nog uitstellen, onbeperkt, zonder extra kosten.”

Maar Transavia blijkt onderaan te bungelen als het gaat om flexibiliteit, zo stelt de bond. De luchtvaartmaatschappij rekent 35 euro per persoon per enkele reis voor een wijziging. Reizigers kunnen bij het boeken voor 9 euro per ticket kiezen voor flexibelere voorwaarden, maar dat blijft minder ruimhartig dan andere maatschappijen, stelt de Consumentenbond. Zo moeten de route en het reisgezelschap gelijk blijven en moet minimaal 48 uur voor vertrek de reis gewijzigd worden.

„Dus consumenten die vlak voor de (terug-)vlucht positief testen op corona, zijn te laat om nog kosteloos te wijzigen”, aldus de Consumentenbond. „En ze krijgen geen geld terug als ze hun vlucht annuleren.”

Transavia laat weten dat het kiest voor een lage basisprijs en dat klanten daarbij kiezen voor extra flexibiliteit waar zij dat nodig achten. Bovendien stelt de budgetmaatschappij de kosten voor het omboeken al te hebben verlaagd. Overigens denkt Transavia dat de door de Consumentenbond geschetste problemen minder zullen spelen deze zomer. „Met de voortschrijdende vaccinatiegraad en de dalende besmettingen verwachten wij niet dat de kleurcodes door de overheden continu zullen verspringen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer