Binnenland

Amsterdamse leerlingen maken inhaalslag, wel grote verschillen

Het overgrote deel van de Amsterdamse basisschoolleerlingen heeft de in de eerste lockdown opgelopen leervertraging inmiddels ingehaald. De gemeente Amsterdam meldt op basis van een onderzoek dat een groot deel van de leerlingen nu een vergelijkbare leergroei laat zien als in de jaren voor corona. Wel bestaan er nog steeds grote verschillen in leergroei tussen scholen.

ANP
26 May 2021 17:00

De afdeling Onderwijs, Informatie en Statistiek van de gemeente voerde het onderzoek in opdracht van de Amsterdamse schoolbesturen uit en maakte daarbij gebruik van de gegevens van 167 basisscholen. In het onderzoek werden de Cito-scores voor begrijpend lezen en rekenen in coronatijd vergeleken met die in twee voorgaande schooljaren.

Een mogelijke verklaring voor de inhaalslag is dat de scholen en leerlingen beter waren voorbereid op de tweede lockdown, zegt onderwijswethouder Marjolein Moorman. „Les op afstand is ‘normaal’ geworden en ook veel van de voorzieningen zoals laptops en digiborden zijn aangeschaft of verstrekt”, schrijft de wethouder in een brief naar de gemeenteraad.

Uit de resultaten blijkt echter dat er nog steeds grote verschillen bestaan tussen scholen als het gaat om de gemiddelde leergroei van de leerlingen. Op sommige scholen is de leergroei twee keer zo groot als op andere, vergelijkbare scholen. De onderzoekers hebben geen specifieke verklaringen voor de verschillen.

Moorman maakt zich grote zorgen om de verschillen in kwaliteit van onderwijs in de hoofdstad. „Kwaliteit van onderwijs moet niet afhankelijk zijn van de school waar je naartoe gaat”, aldus de wethouder. „De verschillen blijven te groot en dat laat zien dat structurele investeringen nodig zijn om het onderwijs te versterken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer