Toch geen autonome voertuigen op nieuw wegennet Rotterdamse haven
De haven van Rotterdam schrapt zijn plannen om zelfsturende voertuigen in te zetten voor het containervervoer op de Maasvlakte. Het havenbedrijf heeft de aanbesteding voor onbemand vervoer stopgezet.
De autonoom rijdende voertuigen hadden moeten rondrijden op de zogeheten Container Exchange Route, een speciaal wegennet in aanbouw dat containerterminals, depots, distributiecentra en douaneposten met elkaar zal verbinden. Via deze afgesloten verbindingswegen hoopt het havenbedrijf containers sneller en efficiënter op de juiste plaats te krijgen, geholpen door IT-systemen die alle containerterminals met elkaar verbinden.
Het havenbedrijf stelt nu dat de risico’s rond de inzet van autonome voertuigen te groot waren. Aangeleverde voorstellen waren op technisch vlak in orde. Maar de financiële en operationele risico’s zouden volgens de haven onverantwoord zijn.
In de plannen van de Rotterdamse haven zouden de voertuigen overigens niet altijd onbemand rijden. In de vorig jaar juni uitgeschreven aanbesteding vroeg het bedrijf om een hybride model, waar chauffeurs het voertuig ook zouden kunnen besturen als ze bijvoorbeeld op een openbare weg rijden. De Container Exhange Route, kortweg CER, moet eind dit jaar operationeel zijn.