Klussende Amerikanen blijven resultaten Home Depot stuwen
De kluswoede onder Amerikanen is er niet minder op geworden in het eerste kwartaal, ondanks versoepelingen van lockdowns in de Verenigde Staten. Daarop wijzen nieuwe cijfers van Home Depot, de grootste doe-het-zelfketen van het land. Dit bedrijf boekte een omzet die bijna een derde hoger lag dan een jaar eerder.
Home Depot profiteert sinds het begin van de coronapandemie van thuiszittende consumenten. Doordat velen van hen meer tijd omhanden hadden en tegelijkertijd hun thuissituatie wilden verbeteren, werd het bij kluswinkels veel drukker. Al in de zomer van vorig jaar rapporteerde Home Depot een recordomzet door die hausse aan klussers. Daarnaast stuwen sterk gestegen houtprijzen de omzet.
De totale omzet kwam uit op 37,5 miljard dollar, net geen 33 procent meer dan een jaar eerder. De doe-het-zelfketen presteerde ook beter dan kenners op Wall Street hadden verwacht. De vergelijkbare omzet, waarbij wordt gekeken naar de verkopen bij filialen die langer dan een jaar open zijn, steeg met 31 procent. Analisten rekenden op een veel lagere toename doordat klussen als activiteit weer concurrentie kreeg van uitjes in die delen van de VS waar coronamaatregelen zijn afgeschaald.
De nettowinst steeg tot 4,1 miljard dollar, tegenover 2,2 miljard dollar een jaar eerder. In de eerste maanden van 2020 maakte Home Depot nog veel extra kosten voor aanvullende verlofdagen voor personeel wegens de corona-uitbraak.