„Benut bij evangelisatie de kracht van verhalen”
Wat kan de wereld leren van Europa op het gebied van evangelisatie? „Dat de wereld zonder het christendom gewoon doorgaat. Ik word omringd door gewetensvolle mensen die interessante en dappere beslissingen nemen.”
Dat zei Tim Vreugdenhil, predikant en kerkplanter van de startup CityKerk in Amsterdam donderdagavond. Hij sprak tijdens een digitale bijeenkomst met andere kerkplanters uit New York, Rome en Frankfurt. De sessie werd georganiseerd door City to City Europe, een organisatie die voortkomt uit de kerk van de bekende Amerikaanse auteur en theoloog Tim Keller.
Keller, zelf ook aanwezig, benadrukt het belang van ervaringen met evangelisatie in de seculiere Europese context. „Het is niet zo dat we kunnen zeggen: Die Europeanen zijn een beetje maf, en de rest van de wereld is gewoon religieus. Ook andere delen van de wereld seculariseren. Dit gebeurt voornamelijk in grote steden. We zien dit niet alleen in Amerika, maar ook in Zuid-Amerika, India en Afrika.”
De Amerikaanse theoloog heeft hier wel een verklaring voor: „De context van de stad verzwakt culturen. In de stad word je geconfronteerd met andere culturen die je je niet kon voorstellen. Dit zorgt ervoor dat jouw manier van leven wordt bevraagd. Dit is een voordeel en nadeel voor zending. Je eigen geloof wordt minder vanzelfsprekend, maar voor niet-christenen wordt het christendom soms opeens een optie.”
Een van de belangrijkste lessen uit Europa is volgens Vreugdenhil de kracht van verhalen. „Ik gebruik vaak de slogan: We hebben niet alle antwoorden, maar wel de beste verhalen. Mensen zijn vaak zo sceptisch dat ze niet geloven dat er überhaupt antwoorden zijn op zingevingsvragen. Tegelijkertijd is er veel honger naar inspiratie. Daarvoor gebruik ik verhalen. Verhalen zijn open, en het brengt ons terug bij Jezus. Ook Hij gebruikte veel verhalen en werd vaak bekritiseerd dat Hij niet duidelijk was in zijn antwoorden.”
Hier ligt volgens Vreugdenhil nog veel werk voor Europese theologen. „De Bijbelse verhalen hebben veel referenties naar God en de incarnatie. Dit zijn begrippen die op geen enkele manier meer passen in het wereldbeeld van seculiere Amsterdammers. Ik sprak laatst over hoe Paulus over Jezus praat. Een uitdrukking als hoofd van de kosmos is hier betekenisloos. Ik gebruikte het beeld van Jezus als burgemeester van de schepping of als projectontwikkelaar van de nieuwe aarde. Dan ontstaat er iets van begrip.”
Tim Keller houdt ook van evangelisatie door verhalen. „Soms wordt er geëvangeliseerd met een verhaaltje dat op een bierviltje past. Dat is heel Amerikaans. Wij hebben talent om iets heel klein te maken, op te pompen en het dan te verkopen. Maar het werkt niet. Verhalen laten juist zien dat er altijd meer betekenis bestaat dan een statement kan bevatten.”