Consortium: Betuweroute in vijf jaar winstgevend
Een consortium met onder meer bouwer Volker Wessels heeft vergaande belangstelling voor de exploitatie van de Betuweroute. De groep van bedrijven, die zich TowRail noemt, wil nog dit jaar een bod uitbrengen bij minister Peijs van Verkeer en Waterstaat.
TowRail overweegt ook een beursgang om geld op te halen voor de benodigde investeringen.
Tot de groep behoren verder de Nederlandse tak van Siemens en de Duitse fabrikant van locomotieven, Vossloh. Ook het Duitse technologiebedrijf HSM heeft zich aangesloten bij het consortium. Een woordvoerder van Volker Wessels meldt dat er nog geen definitieve beslissing is genomen over deelname aan het consortium.
Dat heeft M. van Asch van Wijck donderdag gezegd. Hij is met twee andere ondernemers uit Nederland de aanjager achter TowRail. Volgens Van Asch van Wijck wordt er ook nog gesproken met andere onderneming die interesse heeft.
TowRail heeft een plan opgesteld, waarin het consortium claimt dat het de Betuweroute na vijf jaar rendabel kan uitbaten. Aangezien de route in 2007 opengaat, zou dat betekenen dat die in 2012 winstgevend is. „Dat moet zonder meer haalbaar zijn”, aldus Van Asch van Wijck. Vooral lage kosten moeten daaraan bijdragen. Volgens het consortium zullen de exploitatiekosten van de Betuweroute 20 tot 30 procent lager liggen dan de kosten van traditioneel goederenvervoer via het spoor.
TowRail wil de lagere kosten bereiken door een efficiënte inzet van de spoorlijn. Daartoe roept het consortium een soort verkeersleiding in het leven, die de regie voert over het gebruik van de Betuweroute. Verder wil het een pendeldienst over het spoor opzetten tussen de haven van Rotterdam en Kijfhoek, het grootste rangeerterrein van Nederland. De pendeldienst brengt volle wagons naar het terrein, waar die aan de juiste trein worden gekoppeld. Momenteel worden de treinen nog in de haven zelf opgesteld, wat de kans op vertragingen vergroot.
Om geld op te halen voor investeringen overweegt TowRail in Amsterdam naar de beurs te gaan. Daarover heeft de bedrijvengroep al verkennende gesprekken gevoerd met Euronext, het bedrijf waaronder de effectenbeurs valt. Het consortium zal op zijn vroegst in 2007 een beursnotering aanvragen, als het heeft kunnen bewijzen dat zijn aanpak werkt.
Het is overigens nog niet zeker of TowRail zich mag inschrijven voor de exploitatie van de Betuweroute. Het Havenbedrijf Rotterdam en de spoorbeheerder ProRail werken op verzoek van minister Peijs aan een plan voor het uitbaten van de lijn. Aan de hand daarvan besluit de minister begin volgend jaar of het havenbedrijf en ProRail de opdracht krijgen of dat er een openbare aanbesteding volgt, schreef ze gisteren aan de Tweede Kamer. TowRail zegt te willen samenwerken met ProRail en het Havenbedrijf Rotterdam.
De Betuweroute is een beladen project. De aanleg van de spoorlijn pakte veel duurder uit dan verwacht. De tegenvallers vormden een aanleiding voor hoorzittingen in de Tweede Kamer over de kostenoverschrijdingen bij grote projecten.