‘Geen bedrijfsdata of klantgegevens gestolen bij hack notarissen’
Er is geen reden om aan te namen dat er bedrijfsdata of klantgegevens gestolen zijn bij de hack van Managed IT. Dat meldt de leverancier van software voor notariskantoren. Volgens Managed IT, dat de hulp inschakelde van Northwave Security, heeft het bedrijf de volledige controle over het platform weer terug.
Uiterlijk woensdag, maar mogelijk al eerder, kan het grootste gedeelte van de notariskantoren dat gebruikmaakt van de diensten van het bedrijf weer de werkzaamheden hervatten. Volgens Managed IT was een belangrijk deel van de infrastructuur door de hack versleuteld, maar is dat weer opgelost.
De IT-leverancier werd vrijdag gehackt en sloot uit voorzorg een aantal servers en databases af. Daardoor konden 96 notariskantoren niet digitaal werken omdat ze niet bij de contactinformatie van klanten konden komen. Het oplossen van die problemen duurde langer omdat het in veel gevallen maatwerk is, zei een woordvoerder van branchevereniging Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) eerder.
Een deel van de notariskantoren is weer volledig op papier aan het werk en ondervangt de IT-problemen zo. Ook hadden notariskantoren een deel van de akten die gepasseerd moesten worden al voorbereid, aldus de KNB.
Managed IT laat verder weten dat de hack gericht was op het bedrijf zelf en niet op de klanten, dus de notariskantoren. Ook heeft het IT-bedrijf de systemen volledig opgeschoond en gecontroleerd op eventuele achtergebleven kwetsbaarheden. Daarnaast is aanvullende beveiligingssoftware geplaatst. Managed IT heeft aangifte gedaan bij de politie van de hack.