Economie

Containerschip dat vastliep in Suezkanaal gedeeltelijk los

Het containerschip dat dinsdag vastliep in het Egyptische Suezkanaal, de Ever Given, drijft weer los, dat meldt een medewerker van maritiem dienstverlener Inchcape Shipping maandagochtend vroeg. Het enorme schip is losgemaakt met behulp van onder meer sleepboten en baggeraars, waardoor de scheepvaart over de belangrijke waterweg weer kan worden hervat. Hoelang het precies duurt voordat er weer scheepsverkeer door het kanaal mogelijk is is nog onduidelijk.

ANP
29 March 2021 06:09
De Ever Given in het Suezkanaal. beeld AFP, Ahmed HASAN
De Ever Given in het Suezkanaal. beeld AFP, Ahmed HASAN

Er kwamen zeker elf sleepboten aan te pas om het vaartuig vlot te trekken. Het Nederlandse Smit Salvage, onderdeel van baggeraar Boskalis, stuurde ook twee zwaardere sleepboten. De scheepsschroeven werden door baggeraars vrijgemaakt uit de modder in het Suezkanaal. Ook werd een hijskraan ingezet om containers van het schip te lossen, om zo het gewicht te verminderen.

Topman Peter Berdowski van maritiem dienstverlener Boskalis vindt het nog te vroeg om te zeggen dat de problemen zijn opgelost. Het wordt volgens hem namelijk nog een hele klus om het voorsteven van het schip los te krijgen.

De 400 meter lange en 224.000 ton wegende Ever Given liep dinsdag vast in het Suezkanaal en lag dwars over de belangrijke vaarroute voor scheepsverkeer tussen Azië en Europa. Door de opstopping was een enorme file aan wachtende schepen ontstaan aan beide kanten van het Suezkanaal. Volgens de Suez Canal Authority lagen zondagmiddag meer dan 320 vaartuigen te wachten, zoals containerschepen en olietankers.

Ongeveer 12 procent van de wereldwijde goederenhandel loopt via het Suezkanaal. Normaal gesproken wordt dagelijks voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee vervoerd. Een lange blokkade kan grote gevolgen hebben voor de wereldhandel, met bijvoorbeeld leveringsproblemen voor winkels en tekorten van bepaalde goederen in de industrie.

Sommige rederijen kozen er vanwege de blokkade voor hun schepen om te laten varen rond de Zuid-Afrikaanse Kaap de Goede Hoop. Onder meer containervervoerders Maersk en CMA GGM namen dat besluit om de blokkade te omzeilen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer