Christelijke expediteur zoekt samenwerking
Omdat aan goederentransport vaak een gepeperd prijskaartje hangt, zien veel bedrijven én goede doelen ervan af om hulpgoederen naar de Derde Wereld te versturen. Ze kunnen het eenvoudigweg niet betalen. Dit gaat expediteur Wim Leeflang (50) aan het hart. Hij zoekt daarom naar partners met een missie als de zijne.
In 1992 zet Leeflang zijn eerste stappen in de transportwereld. Zijn loopbaan begint bij een snelgroeiend bedrijf in Amsterdam. Vanaf die tijd gaat het hem vooral om met het vullen van de eigen portemonnee, vertelt hij.
Sinds die tijd werkt Leeflang bij meerdere transportbedrijven. Zakelijk gaat het hem voor de wind. Bij zijn laatste werkgever mag het managementteam, waar Leeflang deel van uitmaakt, 25 procent van de winst onderling verdelen. „We harkten met z’n zessen enorme bedragen binnen”, blikt Leeflang terug.
In 2011 komt er een kentering in zijn leven. Zijn vader, met wie hij een innige band heeft, overlijdt aan een hartstilstand. Vanaf dat moment weet Leeflang zeker dat hij het over een andere boeg moet gooien. „Ik was in die tijd alleen op zondag christen, de rest van de week gedroeg ik mij niet zo. God liet mij toen inzien dat ik dat moest veranderen.”
Een jaar later komt Leeflang in conflict met zijn werkgever. Hij besluit op te stappen en voor zichzelf te beginnen. Met zijn nieuwe bedrijf Fair Trade Solutions wil hij voortaan als zelfstandig expediteur goede doelen en bedrijven helpen met het verzenden van hulpgoederen.
Rechtbank
Maar op een zonnige julidag in 2014 ontvangt Leeflang een mail van de advocaat van zijn oude werkgever. Hij zou zich niet aan het concurrentiebeding hebben gehouden omdat hij in dezelfde branche actief is gebleven. „Ik moest een torenhoge boete betalen. Dat liep uiteindelijk uit op een rechtszaak.”
Eenmaal in het beklaagdenbakje komen de twee partijen op het laatste moment tot een schikking. De uitkomst: Leeflang mag een aantal maanden niet werken en hij moet een deel van het boetebedrag overmaken naar zijn ex-werkgever. „Dat was precies het bedrag dat ik na al die jaren nog overhad van de bonussen die ik had verdiend. God wilde dat ik voortaan op Hem zou vertrouwen en niet meer op mijn bankrekening”, verklaart Leeflang.
Ondanks deze financiële aderlating kan Leeflang voor zijn gevoel nu écht met een schone lei beginnen. Hij kan zich volledig richten op zijn bedrijf en zijn missie: hulporganisaties voor een zo laag mogelijke prijs helpen met goederenvervoer. Op basis van zijn eigen arbeidsverleden weet Leeflang dat transporteurs doorgaans een flink bedrag aan commissie opstrijken. „Maar ik heb liever dat een goed doel dat geld investeert in een project. Daarom reken ik geen commissie.”
Leeflang kan zich dit veroorloven omdat hij veel minder kosten maakt dan een gemiddeld expeditiebedrijf. „Ik heb geen duur pand, geen aandeelhouders en geen eigen vrachtwagens. Daarnaast gebruik ik mijn jarenlange ervaring en opgedane contacten in de transportwereld. Voor elke soort van vervoer –over land, zee of door de lucht– weet ik altijd wel de juiste partij te vinden. Mijn doel is om alles zo effectief en kostenbesparend mogelijk te regelen.”
Vliegtuig
Momenteel werkt Leeflang aan een plan dat hij ”aid-by-wings” noemt. Hij licht zijn idee toe aan de hand van een voorbeeld. „Stel dat een vrachtvliegtuig van KLM, met een capaciteit van 100 ton, vijf dagen per week van Amsterdam naar Nairobi vliegt. In de praktijk zit zo’n kist nooit helemaal vol. Het zou natuurlijk geweldig zijn als die overige 5 ton zou worden opgevuld met hulpgoederen. Dan heb je het toch over 25 ton per week.”
Dergelijke constructies zijn op zich niet nieuw, maar Leeflang weet dat goede doelen het gevraagde bedrag vaak niet kunnen ophoesten. „Een tussenpersoon probeert er zelf natuurlijk ook aan te verdienen, daarom wil ik ertussen komen”, aldus Leeflang.
Ook voor deze dienst wil Leeflang de prijs namelijk zo laag mogelijk houden. Zowel naar de vliegtuigmaatschappij als het goede doel wil hij volledig transparant zijn over de kosten. „Zo kunnen ze zien dat ik er niet grof aan verdien. Dit plan kan op een soortgelijke manier bij lucht- en wegvervoer worden toegepast.”
Netwerk
Leeflang roept christelijke ondernemers op om hem te helpen met zijn missie. Hij wil daarom een groep aanmaken op een netwerksite als LinkedIn. Dit moet een ontmoetingsplaats worden van christenen die zakelijk actief zijn. Van lidmaatschapsgeld wil hij niets weten. „Dit netwerk moet voor iedereen toegankelijk zijn.”
Zijn hoofddoel: van elkaars kennis en diensten gebruikmaken voor het goede doel. „Als er hulpgoederen moeten worden verzonden, kan ik bijvoorbeeld de juiste route uitstippelen. Een ander bedrijf kan bijvoorbeeld containers ter beschikking stellen. Zo kan ik de kosten nog lager houden. Daar profiteert de hulpinstelling ook weer van.”
Maar andere christelijke ondernemers wil Leeflang ook graag helpen met hún projecten. „Laten we elkaar zo tot een hand en voet zijn. Zeker als dit bijdraagt aan de verbreiding van Gods Koninkrijk. Wat is er mooier dan dat?”