Consument

Online: Wat je aandacht geeft, groeit

Hey, tof dat je leest. Je kunt mij niet zien of horen, maar dat deert niet: ik ben geen goedgebekte millennial die iets doet in onlinemarketing, zichtbaar de sportschool frequenteert en blijmoedig in de camera blikt met een hagelwitte lach. Het gaat niet om mijn persoon of image. Mijn taak in het leven is simpelweg woorden in de juiste volgorde op papier te zetten. Welnu, daar gaan we.

22 March 2021 19:51
beeld AFP, Odd Andersen
beeld AFP, Odd Andersen

Je hoeft geen vroegoud type te zijn, verlangend naar een goede oude tijd die er nooit was, om te zien dat de ontwikkelingen op het gebied van media en technologie snel gaan. Zit je al op TikTok? Signal? Clubhouse? Wie in het digitale landschap om zich heen kijkt, bekruipt een oudejaarsgevoel: niets bestendigs hier beneên.

Ga je mee met de tijd, dan is eenvoudig dienend je plek in de maatschappij innemen niet voldoende. Je moet een merk worden, met je flexibele contract. Je breed maken op Twitter, jezelf in de kijker spelen op YouTube, Instagram en LinkedIn. Meedoen in de ratrace van het dwingende getal. Zoveel volgers, zoveel likes, zoveel clicks, zoveel views. En als je niet uitkijkt: zoveel ophef, zoveel haat. Zoveel onrust.

Intussen geldt: alles van waarde is weerloos. Welke sociale media, welke internetbedrijven bevorderen de leescultuur en de liefde voor het geschreven woord? Diepgang, zelfreflectie, ingetogenheid, compassie, ergens de tijd voor nemen: het zijn niet direct kenmerken van ons swipende bestaan. Handel je vanuit bezieling, gedreven door waarden? Of met een schuin oog op je ratings, de algoritmes gunstig stemmend? Zijn dat geen raderen waaruit de geest geweken is?

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Eer daarom het kleine, dat wat snel ondersneeuwt en overschaduwd wordt. Kijk voorbij de trending topics, de meest gelezen artikelen, de vluchtige ophef van de dag. Leg pushberichten het zwijgen op. Schenk aandacht aan alles wat positief en te prijzen is (vrij naar Filippenzen 4:8). Je hoeft niet over alles een mening te ventileren, vaak is het sop de kool niet waard. Bovendien: wat is er mis met vriendelijkheid en bescheidenheid?

Zo, dat is gezegd. Vond je dit artikel betekenisvol, mompel dan instemmend, of glimlach stilletjes. Vergeet niet een abonnement te nemen, als je dat nog niet deed. Ondergetekende gaat nu een reeks push-ups doen, voor het geval de nieuwe tijd hem inhaalt. En die hagelwitte lach van de goedgebekte millennial, die is volgens advertenties op Instagram ook binnen handbereik.

Resumerend: dit was mijn laatste bijdrage op deze plek. Blijf lezen!

Meer over
Online

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer