Eerste waterstofvrachtschip van Nederland moet over 2 jaar varen
Voor het eerst wordt in Nederland een binnenvaartschip gebouwd dat volledig op waterstof vaart. Het 135 meter lange vrachtschip Antonie wordt in 2023 in de vaart genomen, zo is de verwachting. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) trekt 4 miljoen euro uit voor de ontwikkeling en bouw.
Waterstof is volkomen schoon in het gebruik, in tegenstelling tot de vervuilende fossiele diesel die nu nog standaard is. Het kan worden geproduceerd door met elektriciteit water te splitsen in waterstof en zuurstof. Hoe duurzaam waterstof als energiebron uiteindelijk is, hangt af van de manier waarop de elektriciteit is opgewekt. Een schip dat op waterstof vaart, stoot in elk geval geen schadelijke stoffen uit.
„Varen op waterstof is nu niet langer meer een idee dat op de tekentafel ligt”, stelt de minister tevreden vast. „Door dit schip te bouwen en er straks mee te varen, leren we in de praktijk wat er nodig is om waterstof veilig en op grotere schaal te gebruiken in onze binnenvaart.” Ze noemt dat „een heel mooie stap vooruit op weg naar een binnenvaart zonder uitstoot.”