FNV: personeel NS niet uitgerust voor coronacontroles in treinen
Personeel van de NS is niet voldoende uitgerust om straks de handhaving van aanvullende coronamaatregelen voor internationale reizigers uit te voeren. Dat schrijft vakbond FNV in een brief aan het kabinet in een reactie op de beoogde wijziging van de Wet publieke gezondheid. De NS zelf zegt zich te kunnen vinden in de reactie van de bond.
Volgens deze plannen moeten reizigers uit hoogrisicogebieden die Nederland binnenkomen beschikken over een negatieve testuitslag en een quarantaineverklaring. Zij moeten eerst tien dagen in thuisquarantaine. Op vrijwillige basis mag op dag vijf na aankomst een test worden afgenomen. Als de uitslag daarvan negatief is, eindigt de quarantaineplicht.
Het kabinet wil vervoerders deels verantwoordelijk houden voor de handhaving. Dat betekent volgens FNV dat treinpersoneel de taak krijgt om reizigers zonder juiste of ontbrekende documenten op te sporen en feitelijk te voorkomen dat deze reizigers Nederland binnenkomen. Dat is in de uitvoering volgens de bond onmogelijk.
Zo is ook bij internationale treinen sprake van een zogeheten open instapregime. Daardoor is het niet mogelijk om alle deuren van de treinen controles uit te voeren. Volgens FNV voorziet de inzet van personeel ook niet in boa’s. De stewards die op internationale treinen werken hebben geen opsporingsbevoegdheid, verduidelijkt de bond.
Ook is er binnen de NS geen weet van medische documenten en in het bijzonder van coronapapieren. Daarbij geldt ook nog eens dat papieren per land kunnen verschillen. Ook zal de uitvoering in de problemen komen als er meer of minder hoogrisicogebieden worden aangewezen. Het zal de NS niet lukken om op tijd deze wijzigingen aan personeel te verstrekken, waarschuwt FNV.
Ook vreest FNV de kans op meer agressie tegen personeel bij de controle van reizigers. Verder zou de aanpassingen van de wet ervoor kunnen zorgen dat meer mensen met de auto in plaats van met de trein gaan reizen.
Volgens de NS moet er goed gekeken worden naar handhaving en uitvoering van de plannen. „Dit hoort te liggen bij bevoegd gezag”, aldus het spoorbedrijf in een verklaring. „Onze medewerkers op de internationale treinen zijn hier niet voor opgeleid en toegerust. We gaan dit ook kenbaar maken bij de verantwoordelijke ministeries.” Het spoorbedrijf is ook bereid mee te denken over een werkbare oplossing.