Iets minder herrie op Schiphol
Herriemakers zijn vanaf maandag niet langer welkom op Schiphol. De nationale luchthaven is per 1 april gesloten voor extreem luidruchtige toestellen. Niet iedereen is gelukkig met deze Europese aanscherping van de regels. Luchtvaartmaatschappij TMA kan meer dan de helft van de vloot naar de sloper brengen. Rusland dreigt zelfs met een heuse luchtoorlog. KLM zet bussen in.
Schiphol laat er geen traan om dat de brullende toestellen eindelijk verdwijnen van de luchthaven. „Wij voeren al sinds 1995 een actief beleid om deze vliegtuigen te weren”, zegt Schiphol-woordvoerster Marianne de Bie. „Met succes.” Door extra heffingen en startverboden in de nacht is het percentage luidruchtige toestellen vorig jaar teruggelopen naar 0,1 procent van alle straalvliegtuigen.
De Europese Commissie heeft tien jaar geleden de meest luidruchtige toestellen in de ban gedaan. Boeings 707, 747-100, DC-8’s, DC-9’s, Boeings 727, 737-200, de IIjoesjin 86, de Toepolev 134, de Bac1-11 en de DC-10 mogen hun wielen niet langer in Europa aan de grond zetten. Voor deze zogenaamde Hoofdstuk-2-vliegtuigen is het boek gesloten.
De laatste lawaaimaker op Schiphol, een Boeing 707 van Trans Mediterranean Airlines, zou vrijdag om een uur of twee vertrekken. Schiphol had de persberichten al klaarliggen. Maar het feest ging onverwacht niet door. De Boeing liep uren vertraging op. De aankomsttijd zou daardoor uitkomen op kwart voor zes. Op zich geen enkel probleem. Maar het toestel mocht -vanwege het startverbod- niet na 18.00 uur opstijgen. „We kunnen niet in een kwartier laden en lossen”, aldus een woordvoerster. Dus zat er voor TMA niets anders op dan op het laatste moment uit te wijken naar Ostende. „Daar kan alles. Dat is typisch Belgisch, ee?”
TMA Cargo is helemaal niet gelukkig met de aanscherping van de normen op Schiphol. „Waanzinnig. Boeings 747 maken veel meer herrie.” De Libanese maatschappij vliegt wekelijks heen en weer tussen Schiphol en Beiroet. De maatschappij vervoert veel groente, fruit, bloemen, planten en vlees. Af en toe een paard, soms een paar koeien. Of vis uit Afrika.
De TMA-vloot bestaat uit enkel Boeings 707. Een groene en vier witte. Die zitten vanaf maandag op het strafbankje. De maatschappij moet door de scherpere geluidsnormen haar vloot drastisch aanpassen. Drie van de vijf 707’s worden gesloopt, de andere twee gaan vanaf Beiroet vliegen op de Golf en Afrika. „Daar doen ze niet zo moeilijk.”
De 707, ongeveer het eerste straalvliegtuig, is in de jaren ’50 van de afgelopen eeuw ontwikkeld. Het viermotorige toestel heeft in de vrachtuitvoering een laadruimte van 155 kuub en een laadvermogen van 41 ton. „Dit is het beste vrachtvliegtuig tegen de minste kosten”, verzekert salesmanager J. Noe van TMA. „Onze toestellen zijn allemaal afgeschreven.” Alternatieven zijn er voor TMA eigenlijk niet.
Aanschaf van een 747 of DC-10 is geen optie. „Het laadvermogen en het volume van die vliegtuigen zijn een stuk groter. Maar daarbij zouden wij onze hele bedrijfsvoering moeten aanpassen om die toestellen vol te krijgen.” Voor de Libanezen zit er weinig anders op dan uit te wijken naar een Airbus A300 of A310. Het laadvermogen van die machines is ongeveer hetzelfde, maar de onderhoudskosten liggen aanmerkelijk hoger.
TMA kiest voorlopig voor een zogenaamde ’natte’ leaseconstructie, waarbij de maatschappij een vliegtuig, de bemanning, de verzekering en het onderhoud least. Op termijn wil TMA naar een ’droge’ leaseregeling, waarbij de maatschappij haar eigen bemanning en onderhoud regelt.
De maatschappij betaalt voor een leasetoestel zo’n 3300 dollar per uur. De kassa begint te tellen vanaf het moment dat het toestel in beweging komt totdat het weer stilstaat. TMA-salesmanager Noe wijst erop dat de maatschappij de extra kosten moet doorberekenen aan de klant. „De kosten stijgen daardoor zo’n 15 procent.”
Ook de Russische Federatie is niet blij met de aanscherping van de geluidsnormen in Europa. Het land kan met 1000 van de 1600 vliegtuigen niet meer in de EU terecht. Rusland had daarom gevraagd om de verordening, die op 1 april ingaat, in te trekken. In de praktijk zijn het namelijk vooral Russische toestellen die niet meer mogen landen.
Moskou dreigt met een luchtoorlog. Verschillende maatschappijen, zoals SAS, Finnair en KLM, hebben te horen gekregen dat ze voor straf minder vaak op Rusland mogen vliegen. „We hopen dat Nederland met Rusland tot een oplossing komt”, verklaart KLM. Zo niet, dan zit er voor de luchtvaartmaatschappij niets anders op dan het inschakelen van een collega-maatschappij. Of de passagiers tot Helsinki te brengen en ze verder over de grond te vervoeren. KLM zet bussen in.