Google gaat stoppen met verkoop gepersonaliseerde advertenties
Google gaat vanaf volgend jaar geen advertenties meer verkopen op basis van het specifieke browsergedrag van individuele gebruikers. Dat maakte de zoekgigant woensdag bekend in een blog. Volgens kenners kan dat de manier waarop online adverteren werkt ingrijpend veranderen.
„Om het internet voor iedereen open en toegankelijk te houden, moeten we allemaal meer doen om de privacy te beschermen”, aldus Google in een blogpost. „Dat betekent een einde maken aan cookies van derden, maar ook aan elke technologie die wordt gebruikt om individuele mensen te volgen terwijl ze op internet surfen.”
Google maakte al eerder bekend dat het een ‘privacy sandbox’ gaat inbouwen in Chrome, de meest gebruikte browser wereldwijd. Daardoor zouden cookies van andere bedrijven niet meer goed werken. Door middel van tracking cookies worden internetgebruikers soms op detailniveau gevolgd. Daarmee kunnen adverteerders hen dan zeer specifieke reclames aanbieden. Technologiebedrijven zoals Google worden al jarenlang bekritiseerd vanwege het gebruik van die cookies.
Met het verwijderen van cookies van andere bedrijven zou het voor andere bedrijven moeilijker worden om te concurreren met Google, dat zelf een grote speler is op het gebied van reclame. Maar nu maakt Google dus bekend dat geen andere technologie gaat gebruiken om zelf wel het gedrag van gebruikers te volgen. De zoekmachine test wel manieren waarop bedrijven advertenties kunnen richten op specifieke groepen anonieme gebruikers die dezelfde interesses hebben.
Apple maakte het gebruik van de cookies in zijn Safari-browser al eerder onmogelijk. Ook Firefox richt zich nadrukkelijk op privacy.