Economie

Baas Tupperware trekt de stekker eruit, ondanks gouden jaar voor consulente

Tupperware-manager en consulente Emmi van der Hel (53) moet nog steeds bijkomen van het besluit van Tupperware om de verkoop van de kunststof huishoudproducten in Nederland te stoppen. Ze voelt zich compleet overvallen.

1 March 2021 20:51
Emmi van der Hel, manager en consulente voor Tupperware, samen met haar maatje Ria Geerink. De foto is gemaakt in 2018. beeld Niek Stam
Emmi van der Hel, manager en consulente voor Tupperware, samen met haar maatje Ria Geerink. De foto is gemaakt in 2018. beeld Niek Stam

Door de coronamaatregelen mag het dan afgelopen zijn met haar verkoopparty’s aan huis, haar omzetten zijn juist verdubbeld, reageert ze maandag. Juist omdat haar digitale verkoopacties een succes bleken, kan ze het nieuws niet bevatten.

Niet minder dan 24 jaar is de inwoonster uit ’s Gravendeel tussenpersoon voor het Amerikaanse merk. De kleurrijke plastic keukenartikelen zijn niet in de winkel te koop. Verkoop vindt plaats via tussenpersonen, consulentes genoemd.

Via privénetwerken demonstreren zij aan huis of op gastadressen de bewaardozen, slakommen en bakvormen. Sinds acht jaar is Van der Hel manager. In die spilfunctie is ze het aanspreekpunt voor tien consulentes.

De zogeheten party’s behoren vanaf 1 maart tot het verleden, althans voor Nederland. Als reden voert het hoofdkantoor in Amerika dat de omzet door corona zou zijn teruggelopen. Opvallend genoeg geldt het besluit niet voor België en Duitsland.

Slag slaan

Sinds het nieuws vrijdag bekend werd, proberen klanten nog hun slag te slaan. Bij Van der Hel stromen de bestellingen binnen. Dergelijke signalen hoort ze ook van collega’s. Voor een interview kan ze maar amper tijd vrijmaken. „De hele ochtend zit ik al met twee man bestellingen te noteren. De appjes blijven maar binnenkomen. We kunnen ze niet bijhouden. Er is al voor 10.000 euro besteld. Ik denk dat we zo vandaag de 15.000 euro gaan halen. Deze omzet kent zijn weerga niet.”

Pas zei ze nog tegen iemand: „Dit is mijn mooiste Tupperware-jaar ooit geweest.” Nadat vorig jaar door de coronamaatregelen de verkoop plots stil kwam te liggen, gingen consulentes van Tupperware digitaal verder.

Van der Hel geeft dat gaandeweg zelf vorm in WhatsApp-groepen. Gastvrouwen nodigen mensen uit voor de groep. In de telefoonapp plaatst Van der Hel gedurende drie, vier dagen filmpjes waarin ze het assortiment toelicht of in haar eigen keuken een recept uitvoert. Een spel of quiz zorgt voor wat gezelligheid tijdens het virtuele programma.

De onlineversie slaat boven verwachting goed aan. „Gasten hoeven de deur niet uit, hebben geen oppas nodig en zijn niet gebonden aan een bepaalde avond. Zelfs vanaf een vakantieadres wordt er meegedaan. Voor iemand in het ziekenhuis was het welkome afleiding.”

Het bereik van klanten werd er groter door, merkt ze. „De groep is vaak groter dan anders in een huiskamer zou passen. Omdat mensen tijdens pauzes op het werk de filmpjes kijken of erover vertellen op een verjaardag, doen soms ineens mensen mee die voor de gastvrouw onbekend zijn.” Ze signaleerde nog een stimulerend effect: „Klanten kunnen rustig nadenken over de bestelling.”

Resultaat: gemiddeld 1000 euro per party tegen 500 euro op een ‘traditionele’ avond.

De afdeling van Tupperware in Nederland treft geen enkel verwijt, benadrukt Van der Hel. „Ook zij zijn pas vorige week geïnformeerd. Daarvoor wisten ze van niks.”

Omdat haar werk van manager op freelance-basis was, betekent het nieuws voor Van der Hel dat zij van de ene op de andere dag geen werk meer heeft. Terwijl ze er juist twee nieuwe consulentes bij zou krijgen. Die heeft ze vorige week nog ingewerkt. „Ik had beter in de zon kunnen gaan zitten.”

Dunschiller

Wie in de toekomst nog die ene appelgroene dunschiller of tomaatrode beslagkom wil bestellen, wordt verwezen naar de Belgische of Duitse afdeling. Dat staat op de website van Tupperware Nederland.

De befaamde, ruimhartige garantie op de Tupperware-artikelen blijft overigens bestaan. Om daarvan gebruik te maken, moet de klant via de website een verzoek indienen. In het Engels welteverstaan. Anders wordt het verzoek niet in behandeling genomen.

Mandagavond gaan de stekkers uit de systemen van Tupperware Nederland. De catalogus is via Tupperware Nederland al niet meer te bestellen. Al met al „frustrerend”, zegt Van der Hel. „Het was ook goed te combineren met mijn gezin. Ik ga de gezelligheid van de party’s wel missen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer