Economie

Vliegbedrijf Suriname verkeert in zwaar weer

Boven de Surinaamse Luchtvaartmaatschappij (SLM) hangen donkere wolken. Het bedrijf, dat volledig in handen is van de staat, dreigt als gevolg van technische problemen met zijn twee toestellen, torenhoge personeelslasten en andere tegenslagen financieel ten onder te gaan.

Van onze correspondent
5 November 2004 11:02Gewijzigd op 14 November 2020 01:50

De SLM leek na opeenvolgende jaren waarin zwaar verlies werd geleden, weer enigszins uit het dal te klimmen. De maatschappij durfde het zelfs aan om een afgedankte Boeing van de KLM over te nemen en daarmee op de route Amsterdam-Paramaribo te vliegen.

Doordat de Surinaamse luchtvaartautoriteiten echter maandenlang weigerden groen licht te geven en daardoor de eerste vlucht in SLM-kleuren veel later plaatsvond dan gepland, leed het bedrijf flinke schade. Afgelopen zondag liep het imago van het bedrijf een fikse deuk op, toen de trots van de SLM, kort na het opstijgen vanuit Suriname, met motorproblemen moest terugkeren en de passagiers een dag vertraging opliepen. Ook de MD-82, het andere toestel van de SLM, stond het weekeinde met pech aan de grond.

Daarnaast hebben de Franse autoriteiten de toestemming om te vliegen van buurland Frans-Guyana naar de Braziliaanse stad Belem ingetrokken. Voor de SLM was dit een van de meest lucratieve trajecten.

Verder drukken de enorme personeelslasten zwaar op het bedrijfsresultaat. SLM heeft naar schatting meer dan 500 mensen in dienst, wat in geen enkele verhouding tot de kleine luchtvloot staat. Over sanering van het werknemersbestand wordt al jaren gesproken, maar dat ligt politiek uitermate gevoelig omdat veel personeelsleden zijn gelieerd aan de Surinaamse Partij van de Arbeid (SPA), een van de regeringspartijen.

Waarnemend directeur Kurt Jessurun heeft de noodklok geluid en waarschuwt dat als de problemen zich op blijven stapelen, het bedrijf ten onder gaat. Suriname dreigt geïsoleerd te raken als de toestellen van de SLM uit de lucht worden gehaald. De SLM is de enige maatschappij die het vervoer naar de verschillende Caraïbische eilanden en de buurlanden verzorgt.

Voor de vluchten naar Amsterdam zal een eventuele ondergang waarschijnlijk nauwelijks gevolgen hebben. Drie van de zes wekelijkse vluchten worden door de KLM verzorgd en de verwachting is dat deze de frequentie kan opvoeren of dat andere maatschappijen in het gat zullen springen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer