HEMA teleurgesteld in winkelen op afspraak, maar gaat wel open
De manier waarop het kabinet winkelen op afspraak mogelijk maakt is teleurstellend, vindt HEMA. Zo mogen er per verdieping van een winkel maar twee klanten naar binnen en dat maximaal zes keer per uur. „Als dit het is, twee mensen per tien minuten, dan hebben wij daar helemaal niets aan”, aldus een woordvoerster. „Ook voor klanten is dit een tegenvaller.”
Eerder gaf HEMA nog aan winkelen op afspraak toe te juichen en noemde de warenhuisketen het een flinke verbetering ten opzichte van online bestellen en afhalen. Toen ging HEMA er nog vanuit dat er dan één klant per 20 vierkante meter in de winkel zou mogen zijn en dat die klanten dan wel een tijdslot zouden moeten boeken.
Ondanks de tegenvaller gaat HEMA waarschijnlijk wel gebruikmaken van de nieuwe mogelijkheden. „Echt in de winkel zijn, is toch prettiger.” De warenhuisketen hoopt het toch makkelijker te maken voor klanten die in de winkel bedenken nog iets anders nodig te hebben, of ook ergens anders naar willen kijken. „Dat kan nu maar beperkt. Online winkelen is toch veel gerichter.”
Tijdens de persconferentie gaf premier Rutte aan nog met het grootwinkelbedrijf te praten over maatregelen voor die groep winkels. „We hopen dat daar iets uitkomt en dat kleinere winkels met deze maatregel al geholpen zijn”, aldus de zegsvrouw. „Ook voor ons is het goed als er een divers winkelaanbod blijft.”
Overigens komt de rookworst van HEMA volgende week sowieso weer beschikbaar. Die verkocht de warenhuisketen niet via zijn webwinkel en was dus ook niet via ‘click and collect’ te bestellen. Daar werd bij verschillende winkels van de keten veel naar gevraagd. „Volgende week kan dat wel, maar als de winkels opengaan zullen we ook zorgen dat er genoeg rookworsten beschikbaar zijn.”