Consument

Bordspel niet aan te slepen sinds coronacrisis

De verkoop zat al in de lift, maar sinds de coronacrisis vliegen de bordspellen helemaal over de toonbank. Spellenwinkels draaien de helft meer omzet dan normaal.

Joe-Lize Brugge en Aline de Bruin
22 February 2021 14:45
Bordspellen zijn sinds de coronacrisis populairder dan ooit. beeld ANP, Frank van Beek
Bordspellen zijn sinds de coronacrisis populairder dan ooit. beeld ANP, Frank van Beek

Een treinavontuur dat de spelers dwars over continenten als Europa en Amerika voert. Het bekende bordspel Ticket to Ride doet het goed bij spellenwinkel De Wammus in Apeldoorn. „In november en december heb ik 200 exemplaren verkocht. Normaal zijn dat er iets van 50,” zegt eigenaar Wim van Essen. Vanaf de eerste lockdown vorig jaar is de spellenverkoop volgens hem flink gestegen. „Ik draaide de helft meer omzet dan normaal.”

Sinds december profiteert hij echter minder van de grote vraag naar spelletjes. Zijn winkel mag alleen open voor het afhalen van bestellingen. „Daarom loop ik nu inkomsten mis. Mensen kopen eerder spellen via webwinkels.”

Spanning

Bij webshop Games To Gift herkennen ze de toenemende vraag naar bordspellen. „Er komen veel meer aanvragen binnen dan vroeger”, zegt Anton Gorter. Hij runt samen met zijn vrienden Wouter Visscher en Sieger van Looijengoed de webshop, die geschenksets met bordspellen verkoopt. „Mensen zoeken naar leuke cadeautjes in deze tijd. Bijeenkomsten kunnen niet, dus werkgevers geven personeel sneller iets als een spel om verbinding met het bedrijf te houden.”

Nederlandse spellenuitgevers als 999 Games, van bestsellers als Kolonisten van Catan spreken van een omzetgroei van 60 tot 80 procent. Bol.com verkocht in de eerste weken van de lockdown twee keer zo veel bordspellen als in dezelfde weken in 2019.

Waarom grijpen mensen steeds vaker naar een spelletje? „Ze zijn op zoek naar dingen om te doen,” zegt Visscher. „Op den duur ken je je boekenkast wel en kijk je elkaar aan: wat gaan we nu doen? Dan is een spel een leuke optie.”

Ook Van Essen schrijft de populariteit van bordspellen toe aan de veranderde tijdsbesteding van mensen. „Even de deur uit kan nu niet zo snel. Een spelletje doen biedt de mogelijkheid om je gedachten te verzetten.”

Vooral relatief bekende spellen als Kolonisten van Catan, 30 seconds, Carcassonne, Qwixx en Ticket to Ride doen het goed, zeggen de spelverkopers. Het zijn spellen die niet al te ingewikkeld zijn en lang leuk blijven om te doen. Ook belangrijk bij een goed spel: spanning. „Monopoly is minder populair omdat je soms snel ziet wie er gaat verliezen. Dan is de lol eraf”, zegt Van Essen.

Dat zijn de eigenaren van Games To Gift –zelf fanatieke spelliefhebbers met een flinke collectie bordspellen in bezit– het met hem eens. „Bij een goed spel moet je lang kans blijven houden om te winnen”, zegt Wouter Visscher. „Anders is het moeilijk om enthousiast mee te blijven doen.”

Vormgeving doet ook veel, merken de spellenverkopers. Van Essen: „Ik had een bordspel in de collectie met een donkere uitstraling. Een goed spel, maar het verkocht absoluut niet.”

Gebruiksaanwijzing

De mannen hebben nog wel een voetnoot: de stijgende populariteit van bordspellen komt volgens hen niet alleen door de coronacrisis. Van Essen: „Ik startte de winkel vijftien jaar geleden en ieder jaar is de verkoop gestegen.”

Volgens de mannen van Games To Gift komt dat ook omdat spellen de laatste jaren toegankelijker zijn geworden. Van Looijengoed: „Vroeger was je bij een spel soms een uur de gebruiksaanwijzing aan het doorlezen voor je het snapte. Dat hoeft nu niet meer. En elke keer als ik denk dat er geen nieuwe spellen meer bedacht kunnen worden, komen er toch nieuwe uit. Het assortiment wordt steeds leuker.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer