BuyBay bezorgt retourproducten nieuwe eigenaar
Vanwege de coronacrisis bestelt de consument meer dan ooit online. Maar er worden ook steeds meer aankopen teruggestuurd. Arie Kuiper (34) geeft deze retourzendingen met zijn bedrijf BuyBay een tweede leven.
BuyBay werd in 2014, overigens niet door Kuiper, opgericht om verspilling in de e-commerce tegen te gaan. Veel geretourneerde producten belandden destijds namelijk rechtstreeks in de afvalcontainer. „Niet echt milieuvriendelijk”, stelt Kuiper.
Vaak kocht een opkoper de retourartikelen op tegen een lage prijs. Veel van die producten vonden hun weg naar de Oost-Europese of zelfs Afrikaanse markt. „Dat kan veel efficiënter”, meent Kuiper. „Vrijwel ieder artikel kan ook in Nederland een tweede leven krijgen.”
Daarom legt zijn onderneming zich erop toe om geretourneerde artikelen weer op de Nederlandse markt te brengen. Veel grote bedrijven zoals Blokker en Bol.com doen zaken met BuyBay. „We ontvangen via onze partners jaarlijks honderdduizenden retourzendingen”, vertelt Kuiper. „We zijn met afstand het grootste bedrijf dat op zo’n grote schaal retourproducten verwerkt.”
Deze artikelen komen op twee manieren bij het bedrijf binnen. De consument kan het niet-gewenste product rechtstreeks naar het verwerkingscentrum in Wijchen opsturen. Veel grote partners laten hun klanten het retourproduct namelijk meteen naar BuyBay verzenden. Maar de koper kan het artikel ook ‘gewoon’ naar de winkel terugsturen, die het vervolgens doorstuurt naar BuyBay.
Vrachtwagens
Als een artikel binnenkomt, wordt dit uitvoerig gecontroleerd op eventuele beschadigingen of missende onderdelen. Kuiper: „We krijgen op een dag soms vrachtwagens vol retourzendingen binnen. Daar zit van alles bij; veel elektronische producten, maar bijvoorbeeld ook vazen en trampolines. We hebben 130 mensen in dienst die alle binnengekomen producten controleren, schoonmaken en eventueel herverpakken.”
Met speciaal ontworpen software bepaalt BuyBay waar het product vervolgens het beste weer te koop kan worden aangeboden. Veel artikelen belanden daardoor op websites als eBay of Amazon. De optimale verkoopprijs wordt eveneens door de software vastgesteld door de prijzen van honderdduizenden producten met elkaar te vergelijken. Kuiper: „We verdienen een bedrag met onze dienstverlening én we ontvangen een commissie op de wederverkoop van producten.”
Koffiezetapparaat
Volgens de directeur biedt zijn bedrijf een oplossing voor een relatief nieuw probleem. „Voor het e-commercetijdperk moest de klant met zijn koffiezetapparaat terug naar de winkelier. Die knapte het op en zette het terug op de plank, klaar om weer te worden verkocht. Omdat veel van onze partners geen fysieke winkel hebben, fungeren wij als het ware als die plank waarop de winkelier zijn product opnieuw te koop aanbiedt”, legt Kuiper uit.
Maar niet alles kan opnieuw worden verkocht. Sommige producten zijn zo beschadigd of incompleet dat ze moeten worden vernietigd, vertelt Kuiper. „Maar gelukkig komt dat niet heel vaak voor. Tussen de 1 en 1,5 procent van de artikelen die bij ons binnenkomt, is onverkoopbaar.”
Kuiper merkt dat er nu, tijdens de corona-crisis, nog meer wordt geretourneerd dan eerder. „Normaal ontvangen we in november en december vanwege Black Friday en de feestdagen 20 à 30 procent meer retourartikelen dan in de rest van het jaar. In 2020 lag dit zo’n tien procentpunten hoger.”
Lockdown
Hoewel het in het sorteercentrum drukker is, valt het werk op andere plekken door de pandemie stil. Zo moeten de drie outletwinkels van het bedrijf in Beverwijk, waar de geretourneerde artikelen fysiek kunnen worden gekocht, de deuren vanwege de lockdown gesloten houden.
Toch pakt de crisis overwegend goed uit voor BuyBay. De groei die het bedrijf de laatste jaren doormaakt, is door de coronapandemie nog eens versneld. Daarom zoekt Kuiper 60 extra personeelsleden. Momenteel werken er 250 mensen bij BuyBay.
Kuiper constateert dat veel consumenten die vóór de crisis nooit online hun inkopen deden, dit vanwege de lockdown wél zijn gaan doen. „Deze groep heeft nu het gemak hiervan ervaren en zal online blijven winkelen. Ik verwacht daarom dat het aantal retourzendingen de komende jaren nog meer zal toenemen.”