Kerk & religie

„Publieksevenementen versterken positie van kerken”

Publieksevenementen kunnen de bekendheid van kerken vergroten en hun financiële positie versterken. Dat is de gedachte achter de campagne ”Kerk als Merk”, die is gestart door een evenementenbureau en een communicatiebureau uit Alkmaar.

Jan Kas
15 February 2021 19:26
De majesteuze Sint-Bavokathedraal in Haarlem met loopbrug in 2019.  beeld Kerk als Merk
De majesteuze Sint-Bavokathedraal in Haarlem met loopbrug in 2019.  beeld Kerk als Merk

Samen met eigenaren van kerkgebouwen willen de bureaus evenementen bedenken en organiseren. In Haarlem pakte die samenwerking „zeer profijtelijk” uit”, zegt voorzitter Wim Eggenkamp van de Stichting Kathedrale Basiliek Sint Bavo. De jarenlange restauratie van de kathedraal was afgerond en dat werd in 2019 gevierd met het evenement ”Klim naar het licht”.

Tussen de twee torens van het kerkgebouw hing op zestig meter hoogte een tijdelijke loopbrug als uitzichtpunt. Het was een succes, aldus Eggenkamp. „Er kwamen 80.000 bezoekers. We kregen veel naamsbekendheid en bovendien een prachtig bedrag uit de kaartverkoop, dat we weer in restauratie en onderhoud kunnen steken. Ondertussen denken we na over volgende evenementen.”

Dat effect willen de bureaus Raadhuis en DOSS Event Support ook elders bereiken. „In veel dorpen en steden zijn kerkgebouwen niet weg te denken, maar mede door de ontkerkelijking hebben de eigenaren in toenemende mate moeite om de financiële eindjes aan elkaar te knopen. Vaak zijn er wel activiteiten mogelijk die de exploitatie aanmerkelijk verbeteren. Zo zouden kerken meer voor publiek geopend kunnen zijn”, zegt Mirella Doss, mede-initiatiefnemer van Kerk als Merk.

Hoe is het idee ontstaan?

„Als bureaus bedachten we een evenement rond het jubileum van 500 jaar Grote of Sint-Laurenskerk in onze stad Alkmaar. Wie dat wilde, kon in 2018 de kerk via een steigertrap beklimmen en vanaf een loopbrug van dichtbij de gewelfschildering ”Het Laatste Oordeel” bekijken. Dat trok 93.000 bezoekers én belangstelling vanuit Haarlem, waar we dus een soortgelijk evenement opzetten. Maar het hoeft niet per se zo groots. Een kerststallenexpositie in de Haarlemse kathedraal was in twee weken tijd goed voor 7000 bezoekers.”

Hoe werkt Kerk als Merk?

„Een kant en klaar concept is er niet. We bedenken iets creatiefs wat is toegesneden op die ene plek. Daarbij letten we onder meer op de verhalen achter het kerkgebouw. Het uiteindelijke plan maken we met respect voor het gebouw en –als die er nog is– de kerkelijke gemeenschap. Een evenement moet passend zijn, aan poespas beginnen we niet.”

U verdient aan Kerk als Merk?

„Desgewenst nemen we zaken op ons als marketing, communicatie, online kaartverkoop, subsidie-verwerving, overleg met de burgerlijke gemeente en het werven, opleiden en inzetten van vrijwilligers. Om de kosten zo laag mogelijk te houden, kunnen wij als mede-investeerder optreden.”

En mogelijk een vervolg, zoals in Haarlem?

„Zeker, het is een uitdaging om bezoekers vaker terug te laten komen en ook de vrijwilligers erbij te houden. De kathedraal in Haarlem had maar een enkele vrijwilliger. Nu zijn er 200 vrijwilligers. Lang niet iedereen is kerkelijk betrokken. Historische of culturele belangstelling is ook een motief om er rondleider te zijn.”

Kerk als Merk is deze maand gelanceerd. Is er al interesse?

„Zodra dat met de coronaregels mogelijk is, houden we een informatiebijeenkomst voor gebruikers en eigenaren van kerkgebouwen en voor andere geïnteresseerden. Via onze website hebben we daarvoor al aardig wat aanmeldingen binnen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer