Vraag naar bestelbusjes helpt LeasePlan in crisis
LeasePlan heeft in de coronacrisis zijn vloot leasebestelbusjes uitgebreid. Het leasebedrijf zag de vraag naar die bezorgvoertuigen toenemen door de sterke groei van onlinewinkelen afgelopen jaar. Ook private lease deed het goed, maar de totale vloot leasevoertuigen van LeasePlan groeide niet.
LeasePlan had ook last van leveringsproblemen toen de autosector plotseling fabrieken moest sluiten aan het begin van de coronapandemie. Volgens topman Tex Gunning werd de groei van zijn onderneming daardoor vertraagd. Ook kreeg LeasePlan minder kortingen omdat het minder grote bestellingen kon doen.
Onlinemarktplaats voor gebruikte auto’s CarNext.com deed ondanks de crisis en de onzekerheid bij consumenten goede zaken, met een omzetgroei van 15 procent. De prijs voor tweedehands auto’s zakte in eerste instantie in, maar herstelde zich weer en lag aan het einde van 2020 boven het niveau van voor de crisis.
LeasePlan zette een nettowinst van 252,5 miljoen euro in de boeken. Dat was ruim een derde minder dan de 403 miljoen euro van een jaar eerder.