Economie

Telegraaf–concern wijzigt bestuursvorm en naam

Holdingmaatschappij De Telegraaf krijgt vanaf 1 januari een nieuwe bestuursvorm en verandert haar naam in Telegraaf Media Groep. De raad van commissarissen heeft ingestemd met dit voornemen van de directie. Dat heeft de onderneming dinsdag naar buiten gebracht.

ANP
3 November 2004 07:12Gewijzigd op 14 November 2020 01:49

De huidige bestuursvorm verandert van een holdingdirectie in een raad van bestuur. De top van het uitgeefconcern blijft echter uit dezelfde mensen bestaan. De voorzittershamer komt in handen van A. Swartjes. Hij krijgt F. Arp als financieel directeur en W. Kok als operationeel directeur naast zich. Hoofdredacteur J. Olde Kalter van dagblad De Telegraaf wordt bestuurslid.

Volgens Swartjes is er straks sprake van „een duidelijker verdeling” van verantwoordelijkheden. „Binnen de holdingdirectie had elk directielid een groepje werkmaatschappijen onder zich en waren we gezamenlijk verantwoordelijk voor de strategie”, zei Swartjes, die stelde dat hij als bestuursvoorzitter meer aandacht kan geven aan de strategie van de onderneming.

In zijn toelichting verwees Swartjes ook naar de commissie–Tabaksblat, die vorig jaar een code opstelde voor goed ondernemingsbestuur (corporate governance). „Daarin staat onder meer dat de financiële en de operationele activiteiten van elkaar moeten worden losgekoppeld.”

De top van het Telegraaf–concern is ongeveer drie maanden met de plannen bezig geweest. Daarbij kwam ook de naamsverandering aan bod. Swartjes en de zijnen vinden dat de nieuwe naam Telegraaf Media Groep de verscheidenheid van het concern beter „verwoordt”.

Zo is de onderneming niet alleen uitgever van dagblad De Telegraaf, maar ook van diverse regionale kranten en huis–aan–huisbladen. Verder is het concern actief op internet met bijvoorbeeld Speurders.nl, de vraag– en aanbodsite die concurrenten als Marktplaats en eBay van de markt moet drukken. „Speurders.nl is het voorbeeld van een initiatief dat door het hele bedrijf heenloopt. De oude strakke scheiding van media bestaat niet meer. Met de nieuwe bestuursvorm kunnen we daar beter op inspelen”, verwacht Swartjes.

In de discussie over de naamsverandering heeft de top overwogen de naam Telegraaf helemaal te schrappen, zei Swartjes. „Maar uit onderzoek bleek dat de naam te sterk is. De naam Telegraaf opent deuren.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer