ACM: consument dupe van betaalde plek tussen zoekresultaten
Consumenten dreigen er de dupe van te worden als sites tegen extra betaling bedrijven hoger tussen de zoekresultaten zetten. Bedrijven betalen vaak aanzienlijke bedragen om prominenter in beeld te komen op bijvoorbeeld bol.com, Beslist.nl, Thuisbezorgd of Booking.com, stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Als dit op voorhand niet duidelijk is, werkt dit volgens de toezichthouder misleiding in de hand.
Volgens de ACM betalen bedrijven sites zo’n 15 procent tot 40 procent meer om hoger in de resultatenlijsten te komen. Dit kan ertoe leiden dat klanten niet als eerste de meest relevante resultaten voor hun zoekopdracht te zien krijgen, maar vooral de best betalende bedrijven. Daardoor lopen ze mogelijk ook de beste aanbiedingen mis wat betreft prijs en kwaliteit. Op die manier dreigen zogeheten betaalde ‘rankings’ ook concurrenten dwars te zitten, schrijft de toezichthouder in een nieuw rapport.
De ACM wijst erop dat er voor sommige consumenten ook voordelen kunnen zitten aan de betaalde plekken bij de zoekresultaten. Het is bijvoorbeeld mogelijk om zo nieuwe producten te introduceren bij klanten, maar in haar rapport schrijft de ACM dat hier ook goede alternatieven voor zijn. Bovendien zouden bedrijven en sites transparanter moeten zijn over welke resultaten tegen extra betaling hoger zijn gezet. Nu ontbreekt zo’n waarschuwing nog vaak. Als die er wel is, gaat het volgens de ACM vaak om een erg onduidelijke melding. De toezichthouder eist dan ook dat het voor klanten meteen duidelijk wordt wanneer er is betaald voor een hogere plek in de zoekresultaten.