„Bijbel is niet alleen voor kerkmensen”
De Bijbel is al „eeuwenlang een inspiratiebron voor veel mensen.” Daarom verdient hij het om een maand in de schijnwerpers te staan, vinden de initiatiefnemers van de Maand van de Bijbel, die zondag begint.
Het meest verkochte, het meest verspreide en het meest gelezen boek ter wereld, dat is de Bijbel. Alle reden om daar een themamaand aan te wijden, vonden Pieter de Boer van uitgeverij Royal Jongbloed en Leo Fijen van uitgeverij Adveniat.
Vorig jaar vond de eerste editie van de Maand van de Bijbel plaats. Door het hele land waren er workshops en evenementen rond de Bijbel. Het Nederlands Bijbelgenootschap introduceerde een Bijbelkieswijzer en er verscheen een nieuw boek met veertig oefeningen „om te leren luisteren naar de Bijbel.”
Dit jaar wordt vanaf zondag tot en met 21 februari de tweede editie van de Maand van de Bijbel gehouden. Verschillende organisaties doen mee, zoals het Nederlands Bijbelgenootschap, de Internationale Bijbelbond, het Nederlands Dagblad en de Evangelische Omroep. De meeste activiteiten vinden dit jaar vanwege de coronamaatregelen online plaats, maar het doel van de maand blijft hetzelfde, zegt De Boer: aandacht genereren voor het Boek der Boeken .
Als de Bijbel het meest verkochte boek is, kennen de meeste Nederlanders hem wel, zou je denken.
„In kerkelijke kringen wordt de Bijbel veel gebruikt, maar er zijn ook Nederlanders die de Bijbel gedateerd en niet relevant vinden. Hopelijk kunnen we hen enthousiast maken voor de Bijbel en laten zien dat die er niet alleen is voor mensen in de kerk of cultureel geïnteresseerden. Juist deze maand wil duidelijk maken dat er veel manieren zijn waarop je de Bijbel kunt lezen en gebruiken.”
Wat wilt u meegeven van de Bijbel?
„De Bijbel speelt een belangrijke rol bij de vorming van onze identiteit. Veel normen en waarden in Nederland, zoals aandacht schenken aan de zwakkeren, zijn afkomstig uit de Bijbel. Het thema van de Maand van de Bijbel is dit jaar ”Houvast”. De Bijbel biedt hoop in een tijd waarin veel mensen in onzekerheid leven en houvast missen.”
Wanneer is de themamaand volgens u geslaagd?
„Ik vind haar nu al geslaagd, maar ik ben pas echt tevreden als ik zie dat mensen meedoen aan activiteiten en genieten van het bezig zijn met de Bijbel. Vorig jaar konden mensen in de Grote Kerk in Zwolle een gedeelte van de Bijbel overschrijven. Dat leverde veel enthousiaste reacties op.”
Er doen geen kerken mee. Een bewuste keus?
„Kerken zijn elke week bezig met de Bijbel, dus een aparte maand van de Bijbel past minder goed bij hen. Ik zou het wel mooi vinden als kerken dit initiatief omarmen en zelf ook activiteiten organiseren.”
In hoeverre heeft u als uitgever commercieel belang bij een Maand van de Bijbel?
„Het blijft een spanningsveld om commercie en de Bijbel te verenigen. Het is belangrijk dat de Bijbel op een verantwoorde en zorgvuldige manier wordt verspreid. Wij zijn niet gericht op winstbejag, maar proberen op een economisch verantwoorde manier koopman en dominee te zijn. Of deze maand meer verkoop van Bijbels oplevert, is lastig meetbaar. Het zou heel mooi zijn.”
Hoe kunnen mensen betrokken raken?
„Op onze website staan alle activiteiten aangekondigd. Kerken of organisaties kunnen ons mailen als zij een bijeenkomst of evenement willen aanmelden bij ons. We hopen dat deze maand een vliegwieleffect creëert en veel mensen enthousiast raken om met de Bijbel aan de slag te gaan.”
>>
maandvandebijbel.nl