Online: Autospotter gaat eropuit
Een doorsneedag in Rotterdam, meldt het bijschrift van het TikTokfilmpje. In beeld een Bugatti in een drukke straat. Even verderop: nog een Bugatti, in een andere kleurstelling. En nóg een. Het beeld zwenkt naar rechts en toont de oprit, villa en openstaande garage van een vermogende Rotterdammer. Hij is de eigenaar van de exclusieve automobielen, die per stuk de waarde hebben van een compleet rijtje burgermanswoningen.
Auto-, trein- en vliegtuigspotters, vogelaars, Oranjefans, wildfotografen, storm- en wolkenjagers: dankzij sociale media kan een groot publiek van hun hobby meegenieten. Op welke kiekjes ze ook kicken.
Autospotten is onder tieners een populaire hobby. De straat is hun jachtterrein, de sociale media zijn hun podium. Ze fotograferen bolides in Blaricumse dreven en aan de boulevards van Knokke-Heist. Het mondaine Rotterdam is naar verluidt een geliefde plek. Maar de jonge autospotters zijn evengoed in de provincie actief. Een heuvel in de Veluwse bossen langs de A12 bij Ede is een ideale locatie om plaatjes te schieten van langsrazende Ferrari’s.
Nederlandse autospotters –in de taal van de jeugd: carspotters– die actief zijn op sociale media: het zijn er vele tientallen, zo niet honderden. Op Instagram kregen 5,5 miljoen berichten de hashtag carspotting mee. Op TikTok werden filmpjes met dezelfde hashtag ruim 58 miljoen keer bekeken. Er zijn talloze niches, van Opelliefhebbers (opel_spotting_holland) tot autofans met autisme (autism_carspotting). Er zijn plaatselijke accounts (carspottershardinxveld) en regionale (carspottingbrabant). Anderen richten zich op auto’s uit een bepaalde periode (dutch_youngtimers).
Het sympathieke van dit soort accounts op sociale media is dat ze thematisch zijn. Ze cirkelen niet om de persoon van de influencer, maar stellen een voorwerp van belangstelling centraal. Auto’s, in dit geval. Om die in een beeld te vangen, moet je eropuit. De paden op, de lanen in. Er zijn slechtere hobby’s. De lens draait weg van het ik, naar de buitenwereld.
Uiteraard zijn er succesvolle autospotters met duizenden volgers en kruimelaars bij wie de hobby niet echt van de grond komt. Doorzetters met talent voor fotografie die er echt werk van maken, worden beloond met een gestage aanwas van hun volgersschare. Autofabrikanten, die het tij niet mee lijken te hebben, zullen blij zijn met de gratis reclame en het jeugdig enthousiasme van de spotters.
Voor de meesten zal een glanzende sportwagen altijd een droom blijven.