Consument

Online: En de boer, hij vlogde voort

Studie en werk moeten het op sociale media afleggen tegen allerlei vormen van vrijetijdsbesteding. LinkedIn even buiten beschouwing gelaten, draait het veelal om mode, reizen, vakantie, stedentrips, fitness, gezondheid en schoonheid, feest en vrienden, stijl en luxe. Aangevuld met natuur of kunst, lekker eten, muziek en andere pleziertjes. Kortom: alles wat „amazing” is en „awesome.”

11 January 2021 10:23
De Amsterdamse Ayoub Louihrani (22) hield altijd al van dieren, dus koos hij voor de mbo-opleiding veehouderij. Sinds juni 2020 vlogt Ayoub over het boerenleven. beeld via YouTube
De Amsterdamse Ayoub Louihrani (22) hield altijd al van dieren, dus koos hij voor de mbo-opleiding veehouderij. Sinds juni 2020 vlogt Ayoub over het boerenleven. beeld via YouTube

Maar in het gewone leven kan het niet altijd feest zijn. Het is ook blokken voor een studie, brood op de plank brengen, de huur of hypotheek betalen. Daarom gaat ’s ochtends de wekker. Fietsen we door regen en kou naar school. Rijden we in de spits naar ons meer of minder Instagramwaardige werk. Dat is het echte leven, soms gespeend van „fun”, „happiness” en „instamood.” Wel heb je er „goals” en „motivation” voor nodig en zijn er „monday blues.”

De Amsterdamse Ayoub Louihrani (22) zag al zijn klasgenoten kiezen voor een opleiding in studierichtingen zoals sport of administratie. Zelf hield hij altijd al van dieren, dus koos hij voor de mbo-opleiding veehouderij. Inmiddels is hij ‘invalboer’ in Broek in Waterland. Ayoub vlogt sinds juni met aanstekelijk enthousiasme over het boerenleven, wat hem in korte tijd ruim 11.000 abonnees op YouTube (Fellah) en meer dan 19.000 volgers op Instagram (truefellah) opleverde. En aandacht in landelijke kranten.

De jonge stadsbewoner wil met zijn vlogs laten zien dat het ook anders kan. „Je kunt ook gewoon dit doen. Ik ga niet zeggen wat het betaalt, want dit is wel werk dat je moet doen vanuit je hart”, zegt Ayoub, terwijl hij bij het krieken van de dag het weidehek opent voor Carla, Betty en de andere koeien die hij gaat melken. Zijn droom voor de toekomst: een eigen boerderij.

Sociale media leven van opwinding. Is het niet snel, flitsend en spannend genoeg, dan swipen of spoelen we door. Ayoub laat in zijn vlogs zien dat een gewone werkdag niet altijd opwindend is. Eindeloze timelapsbeelden tonen het melken in de stal, rustig muziekje eronder. Vroeg op, hard werken, doorzetten, saaie momenten: je krijgt in het leven niet alles in de schoot geworpen.

Net als de televisie scheppen sociale media hun eigen realiteit, die met het alledaagse weinig van doen heeft. Een leven van kick naar kick, vol glitter en glinster, stranden en sportscholen en weekendjes Barcelona. Maar sommige dingen zijn een zaak van lange adem. Zoals het behalen van een goed diploma en het dagelijks trouw uitoefenen van je goddelijk beroep. Dát laten zien op sociale media is verfrissend.

En de boer, hij vlogde voort.

Meer over
Online
RDMagazine

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer