Recensie: Ensemble Rossignol vertolkt vrouwelijke emoties
„Van verliefd tot ontroostbaar in Barok en vroeg-Romantiek. Vrouwelijke emoties, uitgedrukt in muziek.” Aldus de cd-introductie op de site van zangeres en blokfluitiste Alice Gort-Switynk. In Italiaans, Duits en Engels repertoire laat zij zich bijstaan door Elly van Munster op chitarrone en romantisch gitaar.
Het programma is erg gevarieerd, mede door de afwisseling van instrumenten en zang; de uitstraling van het cd-boekje is bijzonder. De vroegste werken zijn van Luigi Rossi, Nicolaes a Kempis en Philipp Friedrich Böddecker (begin 17e eeuw) en Barbara Heller (geboren 1936) tekent voor een moderne bijdrage. Daartussen composities van Barbara Strozzi, Domenico Zipoli en Mauro Giuliani. Ook bekendere componisten als Purcell en Händel ontbreken niet.
De opnames vonden plaats in het kerkje van Openluchtmuseum De Locht in Melderslo, een ruimte die bevorderlijk zou moeten zijn voor deze kleine bezetting. Toch wordt iedere poging tot onbevangen musiceren hoorbaar in de kiem gesmoord en leggen de microfoons elke oneffenheid genadeloos vast. Vooral in de Italiaanse sopraanaria’s is sprake van gebrek aan trefzekerheid bij grote intervallen, problemen bij coloraturen en storende onzuiverheden in het hoge register.
Het boekje vermeldt uitgebreid welke instrumenten gebruikt zijn, maar is erg mager wat betreft de gezongen teksten. Wel zijn Nederlandse vertalingen afgedrukt, zij het in afgeslankte vorm.
Gort en Van Munster vormen samen het Ensemble Rossignol, dat in 2021 zijn zilveren jubileum viert.
Vrouw – Ensemble Rossignol; Sonante (1420972); € 18,50; bestellen: alicegortswitynk.blogspot.com