Snelheid op vier stukken snelweg naar 80 km per uur
Op vier stukken snelweg gaat de maximumsnelheid in de tweede helft van volgend jaar omlaag naar 80 kilometer per uur. Op tien stukken gaat de maximumsnelheid op termijn mogelijk omhoog van 100 naar 120.
De wegvakken waar de snelheid omlaaggaat naar 80 kilometer zijn: A10 West van knooppunt Nieuwe Meer tot de Coentunnel, A20 van knooppunt Kleinpolderplein tot de aansluiting Crooswijk, A12 tussen de knooppunten Oudenrijn tot Lunetten (op hoofdrijbaan van 120 naar 100 km en op parallelbaan van 100 naar 80 km) en A12 van het Prins Clausplein tot Den Haag Centrum.
De snelheid op de A13 tussen Berkel en Rodenrijs en Delft-Noord vice versa gaat omlaag van 120 naar 100 kilometer. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat, die de verlagingen donderdag aankondigde, vindt dat logisch omdat bij het Prins Clausplein en bij Overschie de maximumsnelheid respectievelijk al 100 en 80 kilometer per uur bedraagt. In totaal gaat het om 25 kilometer snelweg waar de snelheid omlaag gaat.
Het kabinet heeft tot de maatregel besloten om de luchtkwaliteit rond snelwegen te verbeteren en geluidsoverlast te verminderen. Langs de betrokken trajecten staan veel woningen. Bij Rotterdam-Overschie is sinds 2002 een 80-kilometerzone. Dat blijkt gunstig te zijn voor het milieu. Ook trad er minder filevorming op.
De vertragingen voor de automobilisten door de aanwijzing van de nieuwe trajecten zijn beperkt. Buiten de spits zullen ze over een traject van 5 kilometer 30 tot 60 seconden langer doen. Tijdens de spits zal het verschil, in het geval dat er filevorming optreedt, kleiner zijn.
De besluitvorming over de trajecten waar de maximumsnelheid omhoog kan van 100 naar 120 kilometer per uur, verkeert nog in een pril stadium. Het kabinet twijfelt namelijk of de verhogingen wel kunnen.
Minister Peijs wijst op een uitspraak van de Raad van State. Dit rechtsprekende orgaan stelde onlangs dat voor de verhoging ingaat onderzoek is vereist naar de gevolgen voor de luchtkwaliteit.
Daarnaast wil de bewindsvrouw langs alle tien trajecten waar de snelheid omhoog zou kunnen een geluidsonderzoek uit laten voeren. Als lawaaioverlast toeneemt, moeten er geluidsschermen komen. Daarvoor is extra geld nodig. Peijs zal de Kamer in de zomer van volgend jaar informeren over de voortgang. In totaal gaat het om 110 kilometer snelweg. De belangrijkste trajecten zijn de A2 en de A4 op verschillende plaatsen.
De Tweede Kamer is voorstander van verhoging. Alleen in de spits of bij onstuimig weer zou de limiet op 100 of 80 kilometer moeten liggen. Een jaar geleden is een LPF-motie van deze strekking met steun van CDA en VVD aanvaard.