Binnenland

Reclamewaakhond wijst opnieuw klacht tegen prolifeplatform af

Het prolife-spotje dat het Platform Zorg voor Leven in de Week van het Leven uitzond via de Stichting Etherreclame (Ster) is volgens de Reclame Code Commissie (RCC) niet ontoelaatbaar.

Redactie binnenland
22 December 2020 10:32
beeld RD
beeld RD

Het filmpje kan als indringend worden ervaren, zo stelt de waakhond, maar de twee klachten die waren ingediend tegen het spotje wees de commissie maandag allebei af.

Een van beide klaagsters verscheen twee weken geleden op de zitting van de commissie en lichtte daar haar klacht toe. Zij had vooral aanstoot genomen aan de zin: „Een abortus heeft impact op je eigen leven, maar ook op het leven van je kindje dat abrupt wordt afgebroken.” Daarmee drong het platform de kijker volgens haar een anti-abortusstandpunt op. In haar ogen deden de makers dat ook nog eens misleidend, namelijk door zich als hulpinstantie voor te doen.

Geen voorstander

De commissie wijst die redenering van de hand. Twee argumenten staan daarbij centraal. Doordat het platform in het geheel van de uiting vier keer de term weekvanhetleven.nl laat vallen, moet het volgens de commissie duidelijk zijn dat het geen voorstander is van abortus. Verder is tijdens de zitting voldoende aannemelijk gemaakt dat het platform desgewenst daadwerkelijk hulp biedt aan vrouwen die onbedoeld zwanger zijn, aldus de commissie.

De tweede klaagster, die louter schriftelijk haar beklag deed, kwam in het geweer omdat zij de handelswijze van het platform en zijn weergave van de abortuspraktijk in Nederland onethisch vond. Onterecht, stelt de RCC, het platform suggereert nergens dat een onbedoeld zwangere vrouw die voor abortus kiest dat niet zou doen uit vrije wil en schildert abortus bovendien niet af als een „onjuiste keus.”

In reactie op de oordelen zegt Diederik van Dijk, voorzitter van het Platform Zorg voor Leven, te hopen dat er nu een eind komt aan „deze tijdrovende steekspelletjes waarmee niemand is geholpen.”

Volledig transparant

Van Dijk, tevens Eerste Kamerlid voor de SGP, wijst erop dat de Reclame Code Commissie twee eerdere, vergelijkbare klachten tegen het crowdfundingspotje voor de Week van het Leven ook al ongegrond heeft verklaard. „De RCC bevestigt steeds opnieuw dat de campagne van de Week van het leven correct, fatsoenlijk en volledig transparant wordt gevoerd.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer