Consument

Column (Mariska Dijkstra): Verwonderland

Naast de ingang van het tuincentrum vlak bij ons huis hangt een groot reclamebord. Het toont een jonge vrouw met een bos rode krullen, die met grote ogen naar tientallen blauwe en paarse kerstballen, groene dennentakjes en fonkelende lichtjes kijkt. De tekst eronder past er perfect bij: ”Welkom in verwonderland”.

mariska@rd.nl
12 December 2020 14:44
beeld iStock
beeld iStock

Daar is natuurlijk goed over nagedacht. De winkel staat vol met spullen die je in deze tijd af moeten leiden van alle sores en donkerheid die je kunnen overvallen. Je koopt er de spullen om thuis een wereld te creëren waarin alles goed en licht lijkt.

Blijkbaar spreekt dat idee aan. Want ondanks de coronaoproep om zo veel mogelijk thuis te blijven, staan er regelmatig tientallen auto’s op de parkeerplaats. Soms zijn de karretjes die je verplicht moet meenemen, zelfs op. Zodat mensen in een lange rij voor de deur staan. Dat hebben bezoekers er kennelijk voor over. Zelfs als het regent.

Ik dacht dat ik het reclamebord was vergeten. Maar opeens komt de boodschap –zoals reclameteksten horen te doen– op een onverwacht moment naar boven. Ik sta voor de deur van de kerk, waar ik na lange tijd eindelijk weer eens naar binnen mag.

Dat tuincentrum en de kerk, ze voelen opeens als een schril contrast. Niet alleen vanwege het aantal bezoekers, maar vooral ook door het bordje dat naast de deur van de kerk hangt. De aanvangstijden van de diensten staan erop. Als korte en zakelijke mededeling.

Welkom? Dat moet je natuurlijk maar gewoon aannemen.

Via internet zie ik een dag later de roodharige dame terugkomen in een filmpje. De tekst die door een vrouwenstem wordt uitgesproken onderstreept de boodschap van de reclameplaat bij de winkel: „Kom je mee? Voel, ruik, hoor en verwonder.”

Ook binnen de kerk is er genoeg om je over te verwonderen. Al is het alleen al vanwege het Licht over Wie het zeker ook dit jaar rond Kerst weer zal gaan. Natuurlijk is het prettig om in deze tijd door wat lichtslingers afgeleid te worden van de problemen in de wereld. Maar beter lijkt het me op zoek te gaan naar een Boodschap met eeuwigheidswaarde. Die nog gratis te verkrijgen is ook.

Terwijl ik er zo over nadenk, is het me opeens duidelijk. Ik ben zelf dat uithangbord. „Kom je mee?” Zo simpel kan het blijkbaar zijn.

En meekijken of -luisteren? Dat kan in deze tijd gelukkig op een heel laagdrempelige manier.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer