Binnenland

Prolifeplatform opnieuw beticht van misleiding

Wil het Platform Zorg voor Leven onbedoeld zwangere vrouwen wel echt wijzen op hulp? Of gebruikt het de ideële reclamespotjes in de Week van het Leven om op oneigenlijke wijze een anti-abortusgeluid te laten horen?

Redactie binnenland
10 December 2020 14:53Gewijzigd op 11 December 2020 12:19
beeld Week van het Leven
beeld Week van het Leven

Dat laatste, zei een klaagster donderdag bij een hoorzitting van de Reclame Code Commissie (RCC). De grief van de vrouw richt zich op de tekst van de commercial. Die luidt: „Ieder jaar raken duizenden vrouwen onbedoeld zwanger. Ik was één van hen. Vaak krijgen zij net als ik geen informatie over de beschikbare hulp. Ik begrijp dat niet want een abortus heeft impact, op je eigen leven maar ook op het leven van je kindje dat abrupt wordt afgebroken. Missschien sta jij voor een moeilijke keuze? Zoek hulp en praat erover. We zijn ervoor je, ook als je een abortus hebt meegemaakt. Kijk op weekvanhetleven.nl.”

Donderdag zei ze tegen platformvoorzitter Diederik van Dijk dat die de zendtijd van de Stichting Etherreclame (Ster) misbruikt. „Prima dat er een publiek debat over abortus is en dat u daarin opkomt voor het ongeboren leven. Maar de positie van onbedoeld zwangere vrouwen die professionele hulp nodig hebben bij het nemen van een beslissing is heel precair. U kunt deze zendtijd niet gebruiken om hen uw anti-abortusstandpunt op te dringen. Op die manier is er bijna geen ontkomen aan.”

De klaagster vindt dat het platform zijn prolifevisie in het spotje te lang in het midden laat. Als het de reclame wil blijven gebruiken als instrument moet het volgens haar meer „op een middellijn” gaan zitten. „Zegt u dan bijvoorbeeld: We hebben respect voor vrouwen die andere keuzes maken, maar mocht u ervoor kiezen om de zwangerschap te willen uitdragen, dan is er hulp”, suggereerde ze Van Dijk.

Één van de commissieleden probeerde mee te gaan in klaagsters gedachtegang. „Als u het onvoldoende adequaat zijn van de hulpverlening alleen gebruikt als communicatieframe heeft u de schijn tegen”, hield hij Van Dijk voor. Die wees de beschuldigingen stellig van de hand.

Van Dijk voerde aan dat het platform zijn woorden bewust uiterst zorgvuldig kiest. „Ja, we zijn tegen abortus, maar dat betekent niet dat we vrouwen die daarvoor kiezen op een botte manier afwijzen. Onze slogan is: Er is hulp voor moeder en kind.”

Diverse onderzoeksrapporten bevestigen volgens Van Dijk dat onbedoeld zwangere vrouwen niet bij elke hulpverlener bij wie ze aankloppen te horen krijgen welke alternatieven er zijn naast het kiezen voor abortus. „Bij de Tweede Kamer dringen we er onophoudelijk op aan daar verandering in te brengen. Verder steunen we hulporganisaties die bijvoorbeeld op zoek gaan naar geschikte huisvesting en vragen we de overheid vrouwen te helpen door geschikte woonruimte te subsidiëren. Opkomen voor het ongeboren leven en meer aandacht vragen voor betere hulpverlening gaan bij ons hand in hand. Dat is één verhaal”, zei hij.

De commissie doet naar verwachting over twee weken uitspraak. Bij eerdere klachten, die gericht waren tegen het crowdfundingsspotje voor de Week van het Leven, stelde de reclamewaakhond het platform in het gelijk. Ook dat was volgens klagers misleidend. De RCC vond echter van niet, onder meer omdat na de gesproken woorden duidelijk en 5 seconden lang de tekst ‘weekvanhetleven.nl’ was te zien. „Er is daarom geen twijfel dat de reclame afkomstig is van weekvanhetleven.nl. Wie vervolgens de website bezoekt, leest op de homepagina over adverteerders boodschap en campagne, en ziet onder het kopje ‘over ons’ welke organisaties samen deze campagne voeren”, zo stond in eerdere oordelen. Ook het nu gewraakte spotje sluit af met deze tekst.

Bij de RCC was nog een klacht tegen de inhoudelijke commercial ingediend. Die kwam er in de kern op neer dat het spotje „enorm onethisch” zou zijn en dat reclameboodschappen voor of tegen abortus niet zouden thuishoren op de nationale televisie. Deze wordt op basis van de schriftelijke stukken naar verwachting eveneens binnen twee weken afgedaan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer